Σχεδόν ολόκληρο το επίδομα αδείας ενός μέσου εργαζόμενου απαιτείται για τη μετάβαση σε ένα από τα νησιά του Αιγαίου φέτος το καλοκαίρι. Αυτό προκύπτει από μια απλή έρευνα στις τιμές των ναύλων για τα επιβατικά πλοία της ακτοπλοΐας, καθώς μια τετραμελής οικογένεια χρειάζεται πολλά ευρώ για τη μετάβασή της για ολιγοήμερες διακοπές σε κάποιο νησί. Αυτό ίσως έχει και ως συνέπεια το φαινόμενο των ως σήμερα μισοάδειων πλοίων που παρατηρείται από τις αρχές Ιουνίου.
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν την πτώση της επιβατικής κίνησης σε ποσοστό ως και 20%. Οι ελάχιστοι προορισμοί που παρουσιάζουν θετική εικόνα είναι εκείνοι στους οποίους ο καταναλωτής έχει ....να επιλέξει ανάμεσα σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικές προσφορές, όπως είναι η Κρήτη και η Παροναξία. Αντιθέτως, σε νησιά όπως η Τήνος και η Μύκονος σημειώνεται πτώση που σε κάποιες περιπτώσεις φτάνει ως το 30%. Οι ελπίδες πλέον στρέφονται στην κορύφωση της σεζόν.
« Ο Αύγουστος θα είναι καλός, το πρόβλημα είναι ότι πλέον έχει μικρύνει σε απελπιστικό βαθμό η περίοδος αιχμής » δηλώνει στο «Βήμα» ο κ. Θάνος Κυρτάτας, εμπορικός διευθυντής της Forthcrs, της εταιρείας που έχει αναλάβει το online σύστημα της έκδοσης των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Πάντως, σύμφωνα με παράγοντες των εταιρειών, ενδεχόμενη αύξηση της κίνησης τον επόμενο μήνα δεν αρκεί από μόνη της για να αντιστρέψει το αρνητικό πρόσημο της σεζόν.
Οπως φαίνεται και στον ενδεικτικό πίνακα που δημοσιεύουμε σήμερα, για ορισμένα νησιά το κόστος μετάβασης θα μπορούσε να χαρακτηριστεί απαγορευτικό για τη μέση ελληνική οικογένεια. Παρ΄ όλα αυτά για τους ανθρώπους της αγοράς η μείωση της επιβατικής κίνησης δεν οφείλεται στο ακριβό εισιτήριο. «Τον τελευταίο χρόνο είχαμε δύο αυξήσεις του ΦΠΑκαι άνοδο της τιμής των καυσίμων, παρ΄ όλα αυτά οι τιμές των εισιτηρίων παρέμειναν σταθερές, ενώ υπάρχουν και πολλές προσφορές. Δεν είναι τα εισιτήρια το θέμα, απλώς ο κόσμος δεν έχει χρήματα» υπογραμμίζει ο κ. Ιωάννης Θεολογίτης, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ναυτιλιακών Πρακτόρων. Σύμφωνα με τον κ. Κυρτάτα, «αυτόπου σίγουρα χαρακτηρίζει τη φετινή σεζόνείναι η μειωμένη επιβατική κίνηση στα ταχύπλοα. Ο κόσμος επιλέγει με κριτήριο την τιμή του εισιτηρίου και όχι με κριτήριο τη διάρκεια του ταξιδιού. Τα ταχύπλοα είναι γεμάτα μόνο τις Παρασκευές».
Σε αυτή τη δύσκολη οικονομικά περίοδο εναπόκειται τελικά στον ίδιο τον καταναλωτή να προστατεύσει τον εαυτό του. « Αυτό που θα πρέπει να κάνει οποιοσδήποτε πριν ταξιδέψει είναι να ενημερωθεί όσο το δυνατόν καλύτερα για τυχόν προσφορές που αφορούν τον προορισμό που θέλει να επισκεφθεί. Δεν θα πρέπει να αποκλείσει ακόμα και αλλαγή τωνσχεδίων του με βάση το κόστος. Δεν είναι ντροπή να επιλέξουμε τον τόπο των διακοπών μας με κριτήρια οικονομικά » τονίζει ο κ. Θεολογίτης.
Π έρααπό την δυσπραγία, οι υποψήφιοι επισκέπτες των νησιών έχουν να αντιμετωπίσουν και το ελλιπές δίκτυο. Τα τελευταία χρόνια αποσύρθηκαν περίπου 20 πλοία από τις ελληνικές θάλασσες, ενώ προβλήματα παρουσιάστηκαν σε εταιρείες όπως η GΑ Ferries SΑΟS και Κallisti Ferries.
Για δεύτερη συνεχή χρονιά η Θεσσαλονίκη δεν συνδέεται ακτοπλοϊκά με τις Κυκλάδες, ενώ μόλις στις 23 Ιουλίου ξεκινούν τα δρομολόγια του καταμαράν «Αλκυών», που δύο φορές την εβδομάδα θα συνδέει την πόλη με τις Σποράδες. « Είναι πλέον πολύ αργά. Η μισή σεζόν έχει περάσει » δηλώνει ο ναυτιλιακός πράκτορας κ. ΒλαδίμηροςΚαραχαρίσης. Για να ταξιδέψουν προς τις Κυκλάδες οι Θεσσαλονικείς αναγκάζονται να έρθουν ως την Αθήνα.
Παρά τις προτιμήσεις που κερδίζουν μεταξύ των παραθεριστών, ελλήνων και ξένων, στερούνται σοβαρής σύνδεσης με τον Πειραιά. «Το νησί μας αποτελεί μέρος της γραμμής που περιλαμβάνει Σύρο και Μύκονο. Ετσι πολλές φορές οι άνθρωποι που θέλουν να έρθουν δεν βρίσκουν εισιτήριο » δηλώνει η κυρία Φιλιώ Πετρή, ιδιοκτήτρια τουριστικού πρακτορείου στον Αγ. Κήρυκο της Ικαρίας. « Ενα πλοίο την ημέρα σίγουρα δεν αρκεί για τον Αύγουστο » λέει ο κ. Μανώλης Κυπραίος , ιδιοκτήτης ενοικιαζόμενων δωματίων στο Βαθύ. « Μην ξεχνάμε πως η Σάμοςφιλοξενεί φοιτητές,ενώ υπάρχουν και πολλές στρατιωτικές μονάδες ».
Το νοτιότερο άκρο της Ευρώπης είναι αποκλεισμένο εδώ και περίπου 15 ημέρες, αφού οι καινούργιοι κανονισμοί ασφαλείας της ΕΕ έκριναν ακατάλληλα τα δύο πλοία που εξυπηρετούσαν το νησί. «Χάσαμε τον μισό Ιούλιο, είναι καταστροφή για εμάς» λέει η κυρία Αγγελική Βαϊλακάκη που διατηρεί εστιατόριο στο νησί. Πάντως αναμένεται ότι ως τις αρχές της νέας εβδομάδας ένα νέο σκάφος θα εξυπηρετεί το νησί.
Ο 26χρονος ιδιωτικός υπάλληλος κ. Ακης Σχινάς δεν θα περάσει φέτος τις διακοπές του σε κάποιο νησί. « Λέγαμε με την κοπέλα μου να πάμε στη Μήλο. Επειδή δεν έχουμε πολλές μέρες διαθέσιμες, αναγκαστικά θα επιλέγαμε τα ταχύπλοα σκάφη. Υπολόγισα ότι χρειαζόμαστε πάνω από 200 ευρώ μόνο για τα εισιτήρια.Ετσι αποφασίσαμε να παραθερίσουμε στην Πελοπόννησο » μας λέει... Πέρα από τις υψηλές τιμές, η περυσινή ταλαιπωρία εν πλω έπαιξε τον ρόλο της στην απόφασή του. « Πέρυσι πήγαμε στη Μυτιλήνη, το καράβι έκανε 14 ώρες να φτάσει, υπήρξε κάποιο μηχανικό πρόβλημακαι το χειρότερο ήταν πως δεν υπήρχε θέση να κάτσουμε,αφού ήταν ασφυκτικά γεμάτο ».
Ο κ. Τάσος Αλιφέρης, δήμαρχος Τήλου, πρόεδρος του Συνδέσμου Νησιωτικών Δήμων και Κοινοτήτων Ελλάδας, μας λέει: «Οι τιμές είναι υψηλές για τα Δωδεκάνησα. Ως ΣΥΝΔΚΕ προτείνουμετο κόστος των χερσαίων και θαλάσσιων μεταφορών να είναι ίδιο:εμείς από την Τήλο στη Ρόδο, που η γραμμή δεν επιδοτείται,πληρώνουμε 25 ευρώ εισιτήριο. Αν ίσχυαν οι ίδιοι όροι και στις χερσαίες συγκοινωνίες,μια μετακίνηση από την Αθήνα στην Κηφισιά με το λεωφορείο θα έπρεπε να κοστίζει 13 ευρώ! Πρέπει ο δραστηριοποιούμενος στις θαλάσσιες μεταφορές να απολαμβάνει τα ίδια χρηματοδοτικά εργαλεία με αυτόν στις χερσαίες. Στα λεωφορεία της Αθήνας το 50% της αγοράς του λεωφορείου είναι χρηματοδοτούμενο. Στις θαλάσσιες μεταφορές το κόστος επιβαρύνει εξ ολοκλήρου τον χρήστη. Οι επιδοτούμενες γραμμές είναι ένα αποτυχημένο μέτρο. Το κόστος του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου διαμορφώνεται κατά 40% από τις κρατήσεις υπέρ τρίτων.Τα έσοδα του κράτους ετησίως πλησιάζουν τα 200 εκατ.ευρώ,ενώ το κόστος των επιδοτούμενων γραμμών είναι πολύ μικρότερο. Τα ακριβά εισιτήριαπεριορίζουν τις αναπτυξιακές δυνατότητες των νησιών μας».
Διαβάστε περισσότερα: http://www.tovima.gr/
epilektika
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου