7/7/10

Στοπ στις προσφορές - παγίδες

«Καθαρές» τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ επιχειρεί να επιβάλει η αγορανομική διάταξη που υπέγραψε χθες η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκα Κατσέλη, σχετικά με τις προσφορές προϊόντων που συχνά κρύβουν παγίδες για τους καταναλωτές. 

Oπως δήλωσε η υπουργός, τίθενται πλέον κανόνες για τη χρονική διάρκεια των προωθητικών ενεργειών, αλλά και για... την ορθολογική τιμολόγηση των ανόμοιων προϊόντων- δώρων. Επιπλέον, απαγορεύονται οι προωθητικές ενέργειες για προϊόντα των οποίων οι τιμές έχουν αυξηθεί όπως και η διαμόρφωση υψηλότερων τιμών ανά μονάδα προϊόντος κατά τη διάθεση με προωθητική ενέργεια, από τις τιμές που εφαρμόζονται κατά τη μεμονωμένη πώληση των ίδιων προϊόντων. 

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα βασικά σημεία της αγορανομικής διάταξης, απαγορεύεται να μπαίνουν σε πρόγραμμα προσφορών προϊόντα που η τιμή τους είχε αυξηθεί κατά το προηγούμενο τρίμηνο πριν από την προσφορά. Περιορίζονται τα χρονικά διαστήματα που διαρκεί η προσφορά ενός προϊόντος σε τρεις μήνες (όχι συνεχόμενους) κάθε χρόνο, ενώ σε περίπτωση αδιάθετων αποθεμάτων δίδεται παράταση 14 ημερών. Δεν επιτρέπεται προωθητική ενέργεια να γίνεται πριν από την πάροδο ενός μήνα από την προηγούμενη προωθητική ενέργεια ενώ απαγορεύεται η τιμή πώλησης ανά μονάδα μέτρησης, σε προσφορά, να είναι ίση ή μεγαλύτερη από την τιμή πώλησης του προϊόντος χωρίς προωθητική ενέργεια. 

Η βασική τιμή

Ιδιαίτερη σημασία για τη διαφάνεια των τιμών και την καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών έχει το γεγονός ότι στο εξής σε όλα τα προϊόντα που θα βρίσκονται σε προσφορά θα πρέπει υποχρεωτικά να αναγράφεται η βασική τιμή. Στην περίπτωση που οι «προωθητικές ενέργειες» αφορούν επώνυμη και κλειστή συσκευασία (τρόφιμα, ποτά, εδώδιμα, ιδιωτικής ετικέτας προϊόντα), θα πρέπει: 

Το όφελος του καταναλωτή να είναι εμφανές και να προκύπτει άμεσα. 

Επί της πινακίδας πώλησης να αναγράφονται υποχρεωτικά η βασική τιμή της μονάδας μέτρησης και της μονάδας συσκευασίας των προϊόντων προ και μετά την προωθητική ενέργεια. Σε περίπτωση που δεν προκύπτει διαφορά τιμής (π.χ. ανόμοιο δώρο), το όφελος για τον καταναλωτή πρέπει να αναφέρεται ρητά. 

Προκειμένου για επώνυμες και κλειστές συσκευασίες προϊόντων, που διατίθενται μέσω προωθητικών ενεργειών, απαγορεύεται ρητά η καταστροφή της συσκευασίας και η πώληση του περιεχομένου αυτών ως μεμονωμένα προϊόντα. 

Σε περίπτωση που δεν προκύπτει διαφορά τιμής, όταν δηλαδή η προσφορά είναι ανόμοιο δώρο, τότε θα πρέπει και πάλι να αναφέρεται ρητά το όφελος για τον καταναλωτή, δηλαδή η τιμή του ανόμοιου προϊόντος. Σε περίπτωση που το ανόμοιο προϊόν- δώρο, δεν πωλείται μεμονωμένα, τότε η αξία του θα προκύπτει από τα τιμολόγια αγοράς του προϊόντος- δώρου της προωθητικής ενέργειας προσαυξημένης κατά ποσοστό 30% που αντιστοιχεί στο μέσο περιθώριο κέρδους λιανικής. Επίσης, σε περίπτωση που το ανόμοιο δώρο διατίθεται προς πώληση και μεμονωμένα, τότε το δώρο δεν θα πρέπει να είναι κατώτερης ποιότητας και η αξία του δεν θα μπορεί να υπερβαίνει την τιμή πώλησης του προωθούμενου προϊόντος. 

Τέλος, ειδικά σε ό,τι αφορά τα συσκευασμένα απορρυπαντικά σε σκόνη ή σε υγρό για πλυντήρια ρούχων, θα πρέπει στην πινακίδα εκτός από την τιμή πώλησης ανά συσκευασία, τα καταστήματα σούπερ μάρκετ να αναγράφουν επιπλέον τον συνολικό αριθμό πλύσεων ή τον συνολικό αριθμό των μοναδιαίων δόσεων, καθώς και την αξία κάθε πλύσης ή μοναδιαίας δόσης κατά περίπτωση. 
epilektika