7/7/10

Συμβουλές για ασφαλείς αγορές εισιτηρίων online

Συμβουλές για την ασφαλή πλοήγηση σε ιστοσελίδες αγοράς αεροπορικών και ακτοπλοϊκών εισιτηρίων κατά την θερινή περίοδο, έδωσε σήμερα το δίκτυο Saferinternet.gr του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου.
Παράλληλα, δημοσιοποίησε τα στατιστικά στοιχεία των κλήσεων που δέχθηκε η γραμμή βοήθειας «ΥποΣΤΗΡΙΖΩ», μέσα στους 10 πρώτους μήνες λειτουργίας της.









Οι χρήστες του Διαδικτύου που θέλουν να «κλείσουν» εισιτήρια μέσω Ίντερνετ, πρέπει να έχουν υπόψη τους τις ακόλουθες βασικές οδηγίες πρόληψης και προστασίας:







• Αποφεύγουμε να κάνουμε ηλεκτρονικές συναλλαγές από υπολογιστές τρίτων ή δημόσια προσβάσιμους, καθώς σε τέτοιες συναλλαγές δίνουμε προσωπικά μας δεδομένα.







• Αναγράφουμε στον browser εμείς οι ίδιοι την ηλεκτρονική διεύθυνση του ιστοχώρου στον οποίο θέλουμε να πλοηγηθούμε. Έτσι θα είμαστε σίγουροι ότι θα βρεθούμε στον γνήσιο ιστοχώρο και όχι σε κάποιον ψεύτικο, που όμως θα φαίνεται πανομοιότυπος με τον γνήσιο (το φαινόμενο «pharming»).







• Πριν καταχωρίσουμε οποιοδήποτε στοιχείο μας βεβαιωνόμαστε ότι είμαστε όντως στην επίσημη ιστοσελίδα της εταιρείας, και ότι η ιστοσελίδα παρέχει συναλλαγές μόνο μέσω μεθόδων «ασφαλών ηλεκτρονικών συναλλαγών».  Μπορούμε να αντιληφθούμε αν παρέχονται τέτοιου είδους υπηρεσίες ελέγχοντας ότι, τη στιγμή που εισερχόμαστε σε ιστοσελίδες όπου θα πρέπει να καταχωρίσουμε προσωπικά μας στοιχεία σε ηλεκτρονικές φόρμες ή πληροφορίες πληρωμής (π.χ. δεδομένα της πιστωτικής κάρτας), η διεύθυνση της ιστοσελίδας στην οποία βρισκόμαστε ξεκινά με https:// («s» από την λέξη «secure», δηλαδή ασφαλές) και όχι απλά με “http://”.  Επίσης, στο κάτω δεξί μέρος του browser σας θα πρέπει να βρίσκεται ένα λουκετάκι.







• Επιλέγουμε τις εταιρείες που γνωρίζουμε ότι είναι αξιόπιστες, ή που γνωρίζουμε την αξιοπιστία τους και στον φυσικό κόσμο:



 Σε μια ιστοσελίδα μια αξιόπιστης εταιρίας υπάρχει ξεκάθαρος προσδιορισμός της εταιρείας με το όνομά της, τη διεύθυνση, τον αριθμό τηλεφώνου, στοιχεία επικοινωνίας κ.λπ.







Οι όροι των συμβάσεων είναι εύκολα προσβάσιμοι και διαφανείς (συχνά θα τους βρείτε ως «όρους χρήσης»). Τα χαρακτηριστικά του προϊόντος / της υπηρεσίας και οι όροι της εγγύησης είναι σαφή και εύκολα προσβάσιμα. Συμβουλή: πριν προβούμε σε συναλλαγή διαβάζουμε τους όρους αυτούς προσεχτικά! Η τιμή του προϊόντος περιλαμβάνει όλες τις τυχόν επιπλέον χρεώσεις (εκτελωνισμούς, φόρους, παράδοση στο χώρο του πελάτη, κ.λπ.).







Ο ιστοχώρος παρέχει ασφαλή τρόπο πληρωμής, όπως αναφέραμε παραπάνω. Οι παραγγελίες / κρατήσεις κ.λπ. επιβεβαιώνονται με email. Οι καταναλωτές έχουν ένα σαφώς καθορισμένο δικαίωμα ανάκλησης της παραγγελίας. Συμβουλή: Ελέγχουμε αν και έως πότε έχουμε δικαίωμα ανάκλησης της παραγγελίας μας / κράτησής μας και με ποιους όρους ή χρεώσεις, έτσι ώστε να μην βρεθούμε προ εκπλήξεων σε τέτοιο ενδεχόμενο. Υπάρχει Privacy policy – «Πολιτική απορρήτου» όπου διευκρινίζεται πώς θα χρησιμοποιηθούν τα προσωπικά στοιχεία που πρέπει να καταχωρίσει ο χρήστης για να πραγματοποιήσει τη συναλλαγή.







Σε περίπτωση που δεν μπορείτε να εντοπίσετε κάποιο από τα παραπάνω ή διατηρείτε ακόμα αμφιβολίες, μπορείτε να έρθετε επαφή με την εταιρεία / υπηρεσία τηλεφωνικά ή με e-mail και να ζητήσετε διευκρινήσεις. Μπορείτε επίσης να ερευνήσετε τη φήμη της εν λόγω εταιρείας στο Διαδίκτυο.







• Αν δεν θέλουμε να δώσουμε την καθημερινή πιστωτική μας κάρτα, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε προπληρωμένες κάρτες ώστε να ελέγχουμε το ανώτατο όριο των συναλλαγών μας.







• Τέλος, ας μην ξεχνάμε στο Διαδίκτυο αυτό που ισχύει και στον πραγματικό κόσμο: αν κάτι μας φαίνεται πολύ καλό για να είναι αληθινό, η πιθανότητες να είναι ψεύτικο, είναι μεγάλες. Ας προσέχουμε λοιπόν πολύ τι μας προσφέρουν και με ποιο κόστος.







Προσοχή: Όπως στον πραγματικό κόσμο, έτσι και στον εικονικό, κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί με σιγουριά ότι, ακόμα και αν μια ιστοσελίδα πληροί τις προϋποθέσεις, δεν θα αντιμετωπίσει προβλήματα με τις συναλλαγές του με τη συγκεκριμένη εταιρεία / φορέα. Χρησιμοποιήστε τη λίστα σαν ένα οδηγό ελάχιστων προϋποθέσεων για να προχωρήσετε σε μια συναλλαγή μέσω Διαδικτύου.







Συμβουλές και πληροφορίες ζητούν οι Έλληνες χρήστες







Παράλληλα, η γραμμή βοηθείας «ΥποΣΤΗΡΙΖΩ» του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, ανακοίνωσε ότι μέσα σε δέκα μήνες λειτουργίας (Αύγουστος 2009 - Μάιος 2010), δέχθηκε συνολικά 982 αιτήματα για βοήθεια, είτε τηλεφωνικά, είτε μέσω email.







Τα περισσότερα εξ αυτών (404) αφορούσαν σε συμβουλές ή πληροφορίες που ζητούσαν οι χρήστες για τη χρήση των υπηρεσιών του Διαδικτύου. Ωστόσο, το 35,8% των καλούντων (301 πολίτες) ανέφεραν ότι οι ίδιοι ή πρόσωπα του περιβάλλοντός τους είναι εξαρτημένα από το Ίντερνετ και ζητούσαν βοήθεια για να ξεπεράσουν το πρόβλημά τους.







Επιπλέον, 75 Έλληνες κατήγγειλαν ότι έχουν πέσει θύματα οικονομικής απάτης (κλοπή στοιχείων πιστωτικής κάρτας, προβληματικές αγορές κ.λπ.) και ακόμη 54 ανέφεραν ότι άγνωστοι τους υπέκλεψαν τα προσωπικά τους δεδομένα.







Την ίδια στιγμή, προκύπτει ότι έχει κάνει την εμφάνισή του στη χώρα μας το φαινόμενο του «ηλεκτρονικού εκφοβισμού» (cyberbullying), με συνηθέστερο παράδειγμα την λεκτική βία και τις απειλές που δέχονται ανήλικοι από συμμαθητές τους ή από άγνωστα προς αυτούς πρόσωπα. Σημειώθηκαν συνολικά 56 καταγγελίες για κρούσματα βίας και εκφοβισμού στο Διαδίκτυο, ενώ δύο πολίτες κατήγγειλαν εκβιασμό.







Η γραμμή δέχθηκε, επίσης, 62 κλήσεις για «επικίνδυνο περιεχόμενο» (βία, σεξ κ.λπ.), ενώ 10 χρήστες κατήγγειλαν αποπλάνηση ανηλίκου μέσω Ίντερνετ. Τέλος, καταγράφηκαν τρία περιστατικά αναφοράς πρόθεσης αυτοκτονίας που εκδήλωσαν χρήστες μέσω των μπλογκ τους ή των ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης.







Το προσωπικό της Γραμμής Βοήθειας παρείχε συμβουλές και ψυχολογική υποστήριξη σε 608 περιπτώσεις, ενώ για 152 περιστατικά που κρίθηκαν ως σοβαρά, παρέπεμψε τους καλούντες στη γραμμή καταγγελιών Safeline.gr και στο Τμήμα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ελληνικής Αστυνομίας. Επίσης, 118 αναφορές παραπέμφθηκαν σε καταναλωτικές οργανώσεις ή σε άλλους αρμόδιους φορείς.







Τέλος, για 107 περιπτώσεις ενημέρωσαν τα ιατρεία της Μονάδας Εφηβικής Υγείας, προκειμένου να ενταχθούν στο θεραπευτικό πρόγραμμα που λειτουργεί έφηβοι με υπερβολική ενασχόληση (ή εθισμό και εξάρτηση) με το Διαδίκτυο.







Το 85,5% όσων κάλεσαν τη γραμμή ήταν ενήλικες (ως επί το πλείστον γονείς), το 10,5% επαγγελματίες (π.χ. εκπαιδευτικοί) και το 4% έφηβοι και παιδιά.







Η Γραμμή Βοήθειας του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου απευθύνεται κυρίως σε εφήβους και στις οικογένειές τους. Δημιουργήθηκε για να παρέχει υποστήριξη και συμβουλές για θέματα που σχετίζονται με τη χρήση του Διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών (παρενόχληση, εξάρτηση, επιβλαβές περιεχόμενο, παιδοφιλία, κ.ά.).







Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν με τη Γραμμή ακολουθώντας έναν από τους παρακάτω τρόπους: 







- Τηλεφωνικά, στον αριθμό 800 11 800 15, από Δευτέρα έως Παρασκευή, μεταξύ 9 το πρωί και 3 το μεσημέρι (χωρίς χρέωση για αστικές και υπεραστικές κλήσεις),



- Στέλνοντας email στο: help@saferinternet.gr .

epilektika