2/8/10

Η επιχειρηματική ιστορία της Coco-mat

Πως μια μικρή επιχείρηση στρωμάτων από τα Πατήσια εξαπλώθηκε στις πιο in εμπορικές γειτονιές του πλανήτη.
Δημιουργήθηκε από πάθος και με αιματηρό αίσθημα τελειότητας. Ξεκίνησε από ένα κατάστημα 200 τετραγωνικών μέτρων στα Πατήσια, που ....
λειτουργούσε και ως αποθήκη, για να μετεξελιχθεί σε μια εταιρεία με υποκαταστήματα σε όλον τον κόσμο. Ο λόγος για την Coco-mat, που είναι πλέον μια καταξιωμένη, ελληνικής «καταγωγής», πολυεθνική εταιρεία στον τομέα της κατασκευής στρωμάτων, κρεβατιών και άλλων προϊόντων ύπνου και οικιακού εξοπλισμού, με φυσικά υλικά.
Η Coco-mat, που ελέγχεται και διευθύνεται από τους αδελφούς Παύλο και Μιχάλη Ευμορφίδη και από τον Νικήτα Μαρκόπουλο, αποτελεί αναμφίβολα πρότυπο εξωστρέφειας αλλά και επιχειρηματικής συμπεριφοράς (και) σε περιόδους έντονης κρίσης.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Η ιδέα για την Coco-mat γεννήθηκε στο Μοναστηράκι το 1989, όπου ο Παύλος Ευμορφίδης εργαζόταν σε κατάστημα τουριστικών ειδών. Ένας Ολλανδός περαστικός αναζητούσε μια στρωματοποιία, ο Παύλος τού σύστησε αυτή της γειτονιάς του, αλλά τελικά δεν αγόρασε τίποτα. Ο Μιχάλης Βαμβακίδης ωστόσο, ο στρωματοποιός της ιστορίας, ζήτησε από το γείτονά του να τον βοηθήσει να εξάγει. Εκείνος φορτώνει αμέσως κάμποσα στρώματα για την Ολλανδία και, παρόλο που δεν καταφέρνει να πουλήσει ούτε ένα, συλλαμβάνει τη «μεγάλη ιδέα» του: Να δημιουργήσει την καλύτερη στρωματοποιία στον κόσμο!
Ρίχνεται με πάθος στην αναζήτηση κάθε είδους πληροφορίας για το φαινόμενο του ύπνου, τα στρώματα, τα μαξιλάρια και χωρίς την παραμικρή ταλάντευση – εξ απαλών ονύχων φανατικός θιασώτης της φυσικής ζωής – επιλέγει, ως αποκλειστικά συστατικά των προϊόντων που σχεδιάζει, φυσικά υλικά, όπως ο κοκοφοίνικας, το καουτσούκ, το μαλλί, το βαμβάκι, η αλογότριχα, το μετάξι, το πούπουλο χήνας, ως και τα φύκια, που αφθονούν στις ελληνικές θάλασσες.
Μαζί με το όνομα η Coco-mat (από τις αρχικές συλλαβές των αγγλικών λέξεων «coconut», που σημαίνει κοκοφοίνικας, και «mattress», που σημαίνει στρώμα) αποκτά, εκείνη την εποχή, και στέγη: σε ένα χώρο 200 τ.μ. στα Πατήσια, που λειτουργούσε ταυτόχρονα ως αποθήκη, εργαστήριο, λογιστήριο, εκθετήριο και κατάστημα πώλησης!
Καθοριστική, όπως αποδεικνύεται σήμερα, ήταν η επιλογή όλα τα προϊόντα της εταιρείας να έχουν φερμουάρ, ώστε να μπορεί ο πελάτης να βλέπει τι αγοράζει και να εκτιμά αυτό που πληρώνει. Όσο και αν ακούγεται παράξενο, το φερμουάρ αποτέλεσε το μεγαλύτερο πλεονέκτημα των προϊόντων της Coco-mat και βασικό «μοχλό» για την ανάπτυξη των πωλήσεων, εντός και εκτός Ελλάδας.
Η εταιρεία αρχίζει να αναπτύσσεται και ιδρύει παραγωγική μονάδα στην Ξάνθη, στην οποία θα κατασκευάζονται όλα τα προϊόντα με την επωνυμία της. Συγχρόνως στην Κίνα γίνεται η επεξεργασία των προϊόντων από μετάξι και πούπουλο χήνας και παράγονται στρώματα που διοχετεύονται στο εξωτερικό, για λογαριασμό μεγάλων πολυκαταστημάτων και δεν φέρουν το σήμα «Coco-mat».
Σχεδόν αμέσως αρχίζουν και οι εξαγωγές, ενώ καταστήματα ανοίγουν, το ένα μετά το άλλο, στην Ευρώπη, στην Κίνα και στην Αμερική.
Η ανάπτυξη της εταιρείας ωστόσο δεν ήταν βιαστική. Και, παρ’ ότι οι αδελφοί Ευμορφίδη και ο Νικήτας Μαρκόπουλος λατρεύουν να ρισκάρουν, κάνουν πολύ προσεκτικά αλλά σταθερά βήματα. Χαρακτηριστικό αυτής της τακτικής είναι το γεγονός ότι όλα τα καταστήματα της επιχείρησης είναι ιδιόκτητα.
Ύστερα από 21 χρόνια η Coco-mat είναι γνωστή διεθνώς και σε στρώματά της κοιμούνται μερικοί από τους πιο διάσημους ανθρώπους των καιρών μας, όπως ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ Μπιλ Κλίντον και ο ποδοσφαιριστής Ντέιβιντ Μπέκαμ. Την ίδια στιγμή καταστήματά της λειτουργούν στις πιο σικ συνοικίες τών ανά την υφήλιο μεγαλουπόλεων.
Και όλα αυτά από μια επιχείρηση που έχει μηδενικό δανεισμό και η οποία έχει σαρώσει όλα τα ευρωπαϊκά βραβεία που σχετίζονται με το αντικείμενο της δραστηριότητάς της.
Η Coco-mat διαθέτει συνολικά 45 καταστήματα σε όλο τον κόσμο: στην Κύπρο, στην Ολλανδία, στο Βέλγιο, στην Ισπανία, στη Γερμανία, στην Κίνα και στις ΗΠΑ, ενώ, ως το τέλος του 2010, αναμένεται να λειτουργήσουν ακόμη 6 νέα καταστήματα.
Μετά τη διεύρυνση του δικτύου καταστημάτων, η διοίκηση της επιχείρησης θεωρεί εφικτό ο συνολικός τζίρος του ομίλου ανά τον κόσμο να υπερβεί τα 90 εκατ. ευρώ!
statbank.gr
Διαβάστε και άλλες επιχειρηματικές ιστορίες στο Epilektika Business Stories