29/9/10

Απάτη εκατομμυρίων με SΜS-παγίδες

Διαστάσεις φαινομένου αρκετά επιζήμιου για τους συνδρομητές κινητής τηλεφωνίας έχει αποκτήσει το θέμα των SΜS υψηλής χρέωσης, τα οποία «φουσκώνουν» τους λογαριασμούς με αρκετά ευρώ. Αν μάλιστα ληφθεί υπόψη ότι στο τελευταίο εξάμηνο έχουν γίνει περισσότερες από 1.300 καταγγελίες στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, σύμφωνα με τον προϊστάμενό της κ.Μ.Σφακιανάκη, και άλλες τόσες στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), είναι εύκολο να εξαχθεί το συμπέρασμα ότι πρόκειται για μια «μπίζνα» εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία ενθυλακώνουν εταιρείες τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών. Οι δύο ανεξάρτητες Αρχές βρίσκονται ήδη σε στενή συνεργασία προκειμένου να βρεθεί λύση και να επιβληθούν πρόστιμα σε βάρος των εταιρειών.

Για την υπόθεση έχει ενημερωθεί και η προϊσταμένη της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών κυρίαΕλένη Ράικου, η οποία διέταξε τη διενέργεια προκαταρκτικής έρευνας προκειμένου να χυθεί φως στην υπόθεση.

Οι εταιρείες χρησιμοποιούν παραπλανητικό τρόπο για να «παγιδεύσουν» ανυποψίαστους «σέρφερ» του Διαδικτύου ή ακόμη και τηλεθεατές. Ο τρόπος είναι απλός: καθώς ο χρήστης βρίσκεται σε κάποια ιστοσελίδα του Ιnternet διαβάζει είτε σε κάποιον ειδικό χώρο είτε σε κάποιο «παράθυρο» που ανοίγει ένα μήνυμα του τύπου «Πόσο είναι το ΙQ σου;», «Πόσο θα ζήσεις;», « Πόσο σε αγαπάει ο/η σύντροφός σου;», «Κάνε το κουίζ και κέρδισε μια Πόρσε» κτλ.

Ο χρήστης, είτε από απλή περιέργεια είτε από ενδιαφέρον, κάνει το τεστ. Στη συνέχεια, σε άλλο πεδίο τού ζητείται να συμπληρώσει τον αριθμό του κινητού του τηλεφώνου ώστε να του σταλούν τα αποτελέσματα του τεστ με SΜS. Σε περίπτωση που πληκτρολογήσει τον αριθμό και πατήσει ΟΚ, αυτομάτως εγγράφεται συνδρομητής στη συγκεκριμένη υπηρεσία, η οποία μπορεί με μια χρέωση ανά SΜS να του στέλνει περιεχόμενο, όπως wallpapers, ringtones, παιχνίδια κτλ. Η υπηρεσία αυτή λει τουργεί με μηνιαία συνδρομή την οποία ο χρήστης του κινητού την πληρώνει μέσω τριών-τεσσάρων SΜS υψηλής χρέωσης (1,68 ευρώ, περίπου, συν ΦΠΑ ανά μήνυμα) και στη συνέχεια χρεώνεται για ό,τι περιεχόμενο θελήσει να αγοράσει.

Συνδρομητές που «παγιδεύονται» πληρώνουν την πρώτη συνδρομή στον επόμενο λογαριασμό, αλλά μόλις τον δουν καταλαβαίνουν το λάθος τους και αποφασίζουν να διακόψουν την εγγραφή τους. Τότε, αφού ύστερα από πολύ ψάξιμο στο Διαδίκτυο εντοπίσουν το τηλέφωνο της εταιρείας, έρχονται αντιμέτωποι με μηνύματα αυτόματου τηλεφωνητή που τους προτρέπει να στείλουν email. Ωσπου να σταλεί και να παραληφθεί το μήνυμα και ώσπου να σταματήσουν τα εισερχόμενα SΜS, περνάει αρκετός χρόνος, σε όφελος βέβαια των εταιρειών οι οποίες στην πλειονότητά τους είναι «φαντάσματα» αφού πέραν μιας διεύθυνσης e-mail και ενός σταθερού τηλεφωνικού αριθμού δεν υπάρχει άλλο στοιχείο για αυτές.

Εκτός από το Διαδίκτυο, ακόμη ένας τρόπος είναι μέσω τηλεόρασης, όπου εκεί ο θεατής προτρέπεται να στείλει ένα SΜS προς έναν πενταψήφιο αριθμό τύπου 54ΧΧΧ. Από εκεί και μετά η συνέχεια είναι γνωστή.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΕΤΤ κ.Λ. Κανέλλο, η πρακτική είναι παράνομη διότι παραβαίνει τους κανόνες ενημέρωσης των συνδρομητών. Οπως εξηγεί,«οι εν λόγωεταιρείες είναι υποχρεωμένες νααναρτούν στις προωθητικές ιστοσελίδες,μέσωτων οποίων οι καταναλωτέςέχουν πρόσβαση στις υπηρεσίεςτους, τον όρο “συνδρομητικήυπηρεσία”,τους όρους χρέωσης,τοτηλέφωνο εξυπηρέτησης καταναλωτώνκαι την επωνυμία τους. Οιπληροφορίες αυτές πρέπει να είναιευδιάκριτες και άμεσα προσβάσιμεςαπό τον καταναλωτή,χωρίς να χρειάζεταιο ίδιος να τις αναζητήσει».

Αρκετά από τα θύματα υποστηρίζουν ότι σημαντικό μερίδιο ευθύνης φέρουν και οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, οι οποίες ωστόσο αρνούνται οποιαδήποτε σχέση. Οπως αναφέρει ηγετικό στέλεχος κορυφαίας εταιρείας του κλάδου που θέλει να κρατήσει την ανωνυμία του,«οι εταιρείεςκινητής τηλεφωνίας συνάπτουνεμπορικές συμφωνίες με αυτούτου είδους τις τηλεπικοινωνιακέςεταιρείες, στις οποίες ορίζεταιρητά ότι οι τρίτοι πάροχοι των υπηρεσιώνφέρουν την ευθύνη για τηνασφάλεια,το σύννομο και την εγκυρότητατων υπηρεσιών τους και ενημερώνουνσχετικά». Ουσιαστικά, αυτό που κάνουν είναι να προσφέρουν τις τηλεπικοινωνιακές γραμμές για τη ροή των μηνυμάτων από και προς τα πενταψήφια νούμερα.



O κ.Α. Κινγκ(φωτογραφία), κάτοικος Φαλήρου, έκανε το γνωστό ΙQ test, μέσω του γνωστού site κοινωνικής δικτύωσης Facebook και κλήθηκε να βάλει τον αριθμό του κινητού του προκειμένου να του γνωστοποιηθούν τα αποτελέσματα με SΜS.«Χωρίς να το γνωρίζω γράφτηκα συνδρομητήςσε υπηρεσία πολλαπλώνμηνυμάτων. Οταν διαπίστωσα τηνύπαρξη των SΜS υψηλής χρέωσηςστον λογαριασμό μου, που τον επιβάρυνανκατά περίπου 8 ευρώ, απευθύνθηκαστην εξυπηρέτηση πελατώντης εταιρείας, ρωτώντας τι μπορώ νακάνω για να διαγραφώ από συνδρομητής.Οι υπάλληλοι της εταιρείαςμού είπαν ότι δεν είχαν καμία σχέσημε το θέμα αυτό και ότι η εταιρεία δενείναι υπεύθυνη για τις υπηρεσίες πουζητεί ο χρήστης έστω και εν αγνοίατου».

Ο ίδιος περιγράφει την Οδύσσεια της διαγραφής του από συνδρομητής.«Πήρα τηλέφωνο την εταιρεία σε έναναριθμό που βρήκα στο site της, χωρίςόμως αποτέλεσμα, καθώς ένα μαγνητοφωνημένομήνυμα παρέπεμπεσε μια διεύθυνση e-mail. Εστειλα emailμε το αίτημα της διαγραφής απότη λίστα και πήρα απάντηση μετά απόπέντε εργάσιμες, με την οποία μουζητούσαν περαιτέρω διευκρινίσεις.

Απάντησα, και μετά από πέντε ημέρεςμού ανακοινώθηκε ότι η συνδρομήείχε διακοπεί. Στο διάστηματων 10 και πλέον εργάσιμωνημερών που μεσολάβησε,είχα χρεωθεί με άλλη μίαμηνιαία συνδρομή. Συνολικάδηλαδή, χρεώθηκαμε περίπου 20 ευρώστο δίμηνο για μιαυπηρεσία που ουδέποτεχρησιμοποίησα».

tovima.gr