26/10/10

Η ταινία της Ζολί ξύνει παλιές πληγές

Την περίοδο της πολιορκίας του Σαράγεβο οι σερβικές δυνάµεις είχαν στήσει τα οπλοπολυβόλα τους στο εβραϊκό κοιµητήριο κοντά στη συνοικία Γκρµπαβίτσα. Δεκαπέντε χρόνια µετά η συνοικία αυτή βρίσκεται στο επίκεντρο µιας νέας σύγκρουσης.

Σε αυτό το µέρος η Αντζελίνα Ζολί σκοπεύει να γυρίσει µερικές σκηνές από την πρώτη της ταινία, στην οποία δεν θα πρωταγωνιστεί αλλά θα βρίσκεται πίσω από τις κάµερες... Η ιστορία που θέλει να διηγηθεί η σταρ του Χόλιγουντ και πρέσβειρα Καλής Θελήσεως της Υπάτης Αρµοστείας του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες διχάζει τη Βοσνία. Αιτία ήταν οι πληροφορίες που διέρρευσαν στο Διαδίκτυο ότι η κεντρική της ηρωίδα είναι µια Βόσνια που έπεσε θύµα βιασµού µε θύτη έναν σέρβο στρατιώτη και τελικά ερωτεύτηκε τον βιαστή της.

Ο θόρυβος που ξέσπασε οδήγησε το υπουργείο Πολιτισµού της Βοσνίας να ζητήσει να ενηµερωθεί για το σενάριο προτού δώσει άδεια για τα γυρίσµατα της ταινίας.

Τελικά οι αρχές έδωσαν πριν από περίπου δέκα ηµέρες το «πράσινο φως» για να γυριστούν κάποιες σκηνές της ταινίας σε βοσνιακό έδαφος.

Το σκάνδαλο που προκλήθηκε, ωστόσο, εξακολουθεί να κυριαρχεί στον ηλεκτρονικό και έντυπο Τύπο. Το µεγαλύτερο πολιτικό περιοδικό της χώρας «Ντάνι» αφιέρωσε δεκαέξι σελίδες στην υπόθεση. Η φωτογραφία της Ζολί που κοσµούσε το εξώφυλλο συνοδευόταν από τη λεζάντα: «Καλώς ήρθες στο Σαράγεβο».

Οι βασικότερες ενστάσεις για την ταινία προήλθαν από την οργάνωση Γυναίκες - Θύµατα πολέµου, η επικεφαλής της οποίας είναι η Μπακίρα Χάσετσιτς, θύµα βιασµού και η ίδια. Η Μπακίρα, όπως τη γνωρίζουν όλοι στη Βοσνία, υποστηρίζει ότι αποτελεί προσβολή οποιαδήποτε υπόνοια σχέσης ανάµεσα σε έναν βιαστή και το θύµα του.

Σύµφωνα, πάντως, µε την εφηµερίδα «Οbserver», µαζί της δεν συµφωνούν όλες οι γυναίκες που έζησαν τη φρίκη του βιασµού στον πόλεµο. Η Ενίσα Σαλτσίνοβιτς, που βιάσθηκε επανειληµµένα σε ένα στρατόπεδο στη Φόκα και σήµερα είναι επικεφαλής της Ενωσης Θυµάτων των Στρατοπέδων Συγκέντρωσης, δηλώνει στη βρετανική εφηµερίδα ότι «το 50% των γυναικών που επικοινώνησαν µαζί µου δεν συµφωνούν µε την Μπακίρα».

Σύµφωνα µε την ίδια, η Αντζελίνα Ζολί συναντήθηκε στο Γκόραζντε µε γυναίκες που είχαν πέσει θύµατα βιασµού. «Δεν νοµίζω ότι ήθελε να πληγώσει τα θύµατα του πολέµου» προσθέτει, ενώ κατηγορεί την Μπακίρα Χάσετσιτς ότι χρησιµοποιεί τη θέση της για πολιτικούς σκοπούς.

Η διαµάχη γύρω από την ταινία της Ζολί προκάλεσε παράλληλα µια έντονη διαµάχη για τον ρόλο που διαδραµατίζουν στη Βοσνία οργανώσεις όπως η οργάνωση Γυναίκες - Θύµατα πολέµου και Ενωση Θυµάτων των Στρατοπέδων Συγκέντρωσης. «Πίσω από την ιστορία της Αντζελίνα Ζολί και της ταινίας της βρίσκεται η ανικανότητα µιας κοινωνίας να προχωρήσει µπροστά και να αφήσει τον πόλεµο πίσω της», λέει στον «Οbserver» η συγγραφέας Μπέλµα Μπετσίρµπασιτς, η οποία σκοπεύει να γράψει για την «άλλη πλευρά των οργανώσεων για τα θύµατα του πολέµου». «Αυτό που συνέβη µε την ταινία είναι µια δικαιολογία. Την επόµενη εβδοµάδα θα προκαλέσουν φασαρία για κάτι άλλο», καταλήγει.


inglourious basterd...