25/11/10

Πρόστιμα €3,57 δισ. σε επιχειρήσεις για φοροδιαφυγή

Η μία στις δύο επιχειρήσεις που ελέγχθηκαν από το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος το δεκάμηνο Ιανουαρίου- Οκτωβρίου 2010 υπέπεσε σε τουλάχιστον μία φορολογική παράβαση. Το αποκαλυπτικό αυτό στοιχείο προκύπτει από τους ελέγχους που πραγματοποίησαν οι «Ράμπο» του ΣΔΟΕ σε 32.366 επιχειρήσεις, καθώς διαπιστώθηκε ότι 15.030 από αυτές είχαν υποπέσει σε 903.063 φορολογικές παραβάσεις! Οπως δηλώνει μιλώντας στο «Βήμα» ο επικεφαλής του ΣΔΟΕ κ. Ι. Καπελέρης, οι περισσότερες από αυτές τις παραβάσεις αφορούν μη έκδοση φορολογικών στοιχείων (αποδείξεων), ενώ σημειώνει ότι όσοι επαγγελματίες εντοπίστηκαν να φοροδιαφεύγουν θα πρέπει να γνωρίζουν ότι πέραν των αυστηρών προστίμων χάνουν το αφορολόγητο των 12.000 ευρώ. Αυτό σημαίνει μια πρόσθετη φορολογική επιβάρυνση γι΄ αυτούς της τάξεως των 1.200 ευρώ (12.000 Χ 10% = 1.200 ευρώ).


Σύμφωνα με τον ειδικό γραμματέα του ΣΔΟΕ, τα συγκριτικά οικονομικά στοιχεία των ελέγχων παρουσιάζουν σημαντική βελτίωση σε σύγκριση με το αντίστοιχο δεκάμηνο του 2009. Το συνολικό εκτιμώμενο ύψος προστίμων που καταλογίστηκαν και το ύψος ΦΠΑ υπερδιπλασιάστηκαν, παρουσιάζοντας αύξηση περίπου 136%, ενώ το συνολικό ύψος των προστίμων που επιβλήθηκαν ανήλθε στο δεκάμηνο Ιανουαρίου - Οκτωβρίου σε 3,57 δισ. ευρώ. Στο υπουργείο Οικονομικών εκτιμούν ότι μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους είναι πιθανόν τα συνολικά πρόστιμα να προσεγγίσουν τα 5 δισ.

ευρώ.

Πάντως, στο υπουργείο Οικονομικών δίνουν μεγάλη βαρύτητα στην αποτελεσματικότητα του ΣΔΟΕ για την επίτευξη του στόχου της αύξησης των εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού το 2011. Σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου , η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής αποτελεί μεγάλη πρόκληση για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων. Μια σειρά από πρωτοβουλίες που αναμένεται να οδηγήσουν σε μείωση της φοροδιαφυγής είναι η επιτάχυνση των φορολογικών δικών και το νέο πλαίσιο επίλυσης φορολογικών διαφορών, η εφαρμογή νέων σχεδίων δράσης για τη φοροδιαφυγή και την ενίσχυση των εισπράξεων, ο κεντρικός σχεδιασμός και η υλοποίηση ελέγχων και διασταυρώσεων, η αναδιοργάνωση του φορολογικού μηχανισμού, η βελτίωση της παροχής υπηρεσιών προς τους φορολογουμένους, η εφαρμογή ποσοτικών κριτηρίων απόδοσης στο φορολογικό σύστημα και η πάταξη της διαφθοράς στον φορολογικό μηχανισμό.

Η υλοποίηση αυτών των στόχων, που έχουν συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, περνάει κυρίως μέσα από δύο νομοσχέδια, τα οποία θα κατατεθούν εντός του Δεκεμβρίου. Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης και ένα του υπουργείου Οικονομικών, τα οποία αναμένεται να ψηφιστούν τον Ιανουάριο. Επίσης, περνάει και από την εσωτερική αναδιοργάνωση του υπουργείου Οικονομικών, στην οποία πρώτο στάδιο θα είναι η συγχώνευση Εφοριών, που θα ανακοινωθεί την επόμενη εβδομάδα.

Το νέο φορολογικό πλαίσιο αλλάζει πλήρως τη διαδικασία επιλογής και τη στόχευση των φορολογικών ελέγχων. Μαζί καθιερώνονται οι ηλεκτρονικές διασταυρώσεις στοιχείων με βάση κριτήρια κινδύνου, οι οποίες θα τροφοδοτούν τις φορολογικές υπηρεσίες και θα τροφοδοτούνται από το έργο των ελεγκτικών αρχών, ενώ θα διενεργούνται δειγματοληπτικά.

Για την εξυπηρέτηση αυτού του έργου ως τα μέσα του 2011 θα τεθεί σε παραγωγική λειτουργία το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα των Ελεγκτικών Υπηρεσιών ΕLΕΝΧΙS, με το οποίο υποστηρίζεται το αντικειμενικό, αυτοματοποιημένο και αξιόπιστο σύστημα ανάλυσης κινδύνου (risk analysis) και επιλογής υποθέσεων προς έλεγχο σε κεντρικό επίπεδο και παρέχεται η πλήρης μηχανογραφική υποστήριξη όλων των ελεγκτικών διαδικασιών.

Σύμφωνα με τον κ. Παπακωνσταντίνου, από το 2010 έχουν ενισχυθεί οι διασταυρώσεις στοιχείων και αναθεωρείται το υπάρχον πλαίσιο με βάση ετήσιο προγραμματισμό για τακτικούς και προσωρινούς ελέγχους, δημιουργείται περιουσιολόγιο από τη ΓΓΠΣ ως βάση διεξαγωγής διασταυρώσεων, καθιερώνεται η ηλεκτρονική διασύνδεση του υπουργείου Οικονομικών με όλα τα υπουργεία και τους φορείς, με την υποχρέωση όλων για την υποβολή κάθε στοιχείου οικονομικού ενδιαφέροντος, και συγκεντρώνονται, καταγράφονται και αξιοποιούνται φορολογικά και τραπεζικά δεδομένα που προέρχονται από χώρες της ΕΕ και τρίτες χώρες στο πλαίσιο των διεθνών συμβάσεων ανταλλαγής φορολογικών πληροφοριών, οι οποίες επεκτείνονται τόσο στο πλαίσιο της συμμετοχής της χώρας στον ΟΟΣΑ όσο και μέσω διμερών πρωτοβουλιών της κυβέρνησης.

Ταυτόχρονα, για τις ελεγκτικές αρχές προβλέπεται η διενέργεια φορολογικών ελέγχων προς όλες τις κατευθύνσεις χωρίς διακρίσεις και εξαιρέσεις, με έμφαση ιδίως στις μεγάλες επιχειρήσεις και στα μεγάλα εισοδήματα, χωρίς να παραγνωρίζεται η φοροδιαφυγή στους μικρούς επιτηδευματίες, ενώ προβλέπεται έλεγχος σε όλο το σύστημα διακίνησης πετρελαιοειδών, καθώς και η παρακολούθηση της διακίνησής τους από τα βυτιοφόρα οχήματα για την πάταξη του λαθρεμπορίου.

Διαβάστε περισσότερα: http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=16&artId=369544&dt=25/11/2010#ixzz16HX6gGSl