21/7/10

Μοντέλο άγονων γραμμών στον ΟΣΕ και ανάληψη χρεών 11 δισ. από το Δημόσιο

Στην τελική ευθεία για κρίσιμες αποφάσεις σε τρεις τομείς που αποτελούν «πληγές» για την ελληνική οικονομία εδώ και πολλά χρόνια βρίσκεται η κυβέρνηση. Πρώτον, εξετάζει τη διαγραφή χρεών του ΟΣΕ. Δεύτερον, μελετά την επόμενη μέρα στο εγχώριο τραπεζικό σύστημα. Τρίτον, προχωρά στο άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων, ύστερα από το πράσινο φως που πήρε από τις Βρυξέλλες σχετικά με το σχέδιο για την απελευθέρωση της αγοράς δημοσίων χρήσεως φορτηγών. Οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι η Αθήνα εξασφάλισε τη συναίνεση της Ε.Ε. για το μεταβατικό στάδιο που επιδίωκε και κατά συνέπεια βρέθηκε το modus vivendi για την απελευθέρωση του επαγγέλματος.


Ειδικότερα, το σχέδιο νόμου «Αναδιάρθρωση, Εξυγίανση και Ανάπτυξη του Ομίλου ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ» προβλέπει τη διαγραφή όλων των χρεών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ και τον ΕΔΙΣΥ (Εθνικός Διαχειριστής Σιδηροδρομικών Υποδομών), αλλά και των χρεών του ΟΣΕ απέναντι στο Δημόσιο. Επίσης, το Δημόσιο αναλαμβάνει όλα τα χρέη του ΟΣΕ απέναντι σε τρίτους τα οποία εκτιμώνται σε μερικά δισεκατομμύρια ευρώ. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η γενική κατεύθυνση του νομοσχεδίου έχει πάρει την έγκριση της Ε.Ε., ωστόσο προβληματισμός επικρατεί για επιμέρους ζητήματα μεταξύ των οποίων και το ζήτημα της διαγραφής χρεών. Στην πράξη ο ΟΣΕ απαλλάσσεται από τα συσσωρευμένα χρέη που προσεγγίζουν τα 11 δισ. ευρώ, μεγάλο μέρος των οποίων όμως θα βαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό. Συγκεκριμένα στο νομοσχέδιο αναφέρεται ρητώς ότι «... τα χρέη του ΟΣΕ έναντι του Δημοσίου διαγράφονται, ενώ τα χρέη του ΟΣΕ έναντι κάθε άλλου προσώπου αναλαμβάνονται από το Δημόσιο». Στο ίδιο άρθρο (12) προβλέπεται η διαγραφή των χρεών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ και τον ΕΔΙΣΥ, ενώ αναφέρεται ότι η εξειδίκευση της διαδικασίας (διαγραφής χρεών) θα γίνει δέκα ημέρες μετά τη δημοσίευση του νομοσχεδίου με κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υποδομών.

Διακοπή ζημιογόνων

Στο ίδιο νομοσχέδιο (άρθρο 11) προβλέπεται και η ανάθεση Υποχρεώσεων Δημόσιας Υπηρεσίας (ΥΔΥ) ο χαρακτηρισμός δηλαδή δρομολογίων ως άγονα σύμφωνα με τις προβλέψεις της σχετικής ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Στο ίδιο άρθρο παρέχεται η δυνατότητα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ να καθορίζει το εύρος των παρεχόμενων υπηρεσιών και «να διακόπτει την παροχή ζημιογόνων υπηρεσιών κάθε είδους».

Συγκεκριμένα θα μπορεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να διακόπτει ζημιογόνα επιβατικά δρομολόγια (πρόκειται για την πλειονότητα του δικτύου με εξαίρεση τον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη) και να συνάπτει σύμβαση ΥΔΥ είτε με το υπουργείο Οικονομικών είτε με φορείς ΟΤΑ. Ουσιαστικά αυτό σημαίνει ότι τα δρομολόγια που διακόπτονται και κρίνονται απαραίτητα θα προκηρύσσονται διαγωνισμοί για την ανάθεσή τους από ιδιώτη (ή την ΤΡΑΙΝΟΣΕ) με επιδότηση. Παράλληλα καταργούνται από τις 31 Δεκεμβρίου του 2010 όλα τα μειωμένα εισιτήρια, οι ατέλειες και οι απαλλαγές και κάθε είδους υποχρεώσεις οικονομικές που επιβάλλονται από το κράτος προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Διαχειριστής η ΓΑΙAΟΣΕ

Οσον αφορά την ακίνητη περιουσία, το μεγαλύτερο μέρος της (η αξία της οποίας υπολογίζεται σε περίπου 7 δισ. ευρώ) προβλέπεται να μεταβιβαστεί στο Δημόσιο με τη ΓΑΙAΟΣΕ να λειτουργεί ως διαχειριστής της. Παράλληλα συστήνεται συλλογικό διοικητικό όργανο με την επωνυμία «Διοικητική Επιτροπή Αξιοποίησης Ακινήτων ΓΑΙAΟΣΕ Α.Ε.» το οποίο θα εποπτεύεται από τη Γραμματεία Αποκρατικοποιήσεων. Προβλέπεται επίσης ότι για όλα τα κτίσματα, εισάγεται ειδική διαδικασία νομιμοποίησης εντός 30 ημερών από την υποβολή σχετικής αίτησης από τη ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. Αποτελεί ουσιαστικά το πρώτο βήμα δημιουργίας συντελεστών δόμησης στα ακίνητα του ΟΣΕ ώστε αυτά να μπορούν να αξιοποιηθούν εμπορικά.


http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_41_21/07/2010_408642

iL