13/7/10

Συνέχιση της μεγάλης πτώσης της αγοράς αυτοκινήτου

Χαίρετε κύριοι
Ο Ιούνιος ήταν ο πρώτος μήνας του 2010 όπου η αγορά παρουσίασε μία έστω και μικρή ανάκαμψη. Η αγορά ανήλθε στα 14.790 αυτοκίνητα μετά από δύο συνεχόμενους μήνες των 12.000 αυτοκινήτων (Απρίλιος: 12.448, Μάιος: 11.928).

Παρά την ανάκαμψη που παρουσιάστηκε...
συνεχίζεται η μεγάλη πτώσης της αγοράς αυτοκινήτου. Ακόμη και με ορισμένες εσπευσμένες πωλήσεις, προκειμένου οι καταναλωτές να μην επιβαρυνθούν από τον αυξημένο ΦΠΑ που ίσχυσε από την 1η Ιουλίου, η αγορά αυτοκινήτου τον περασμένο μήνα βρέθηκε 45,7% χαμηλότερα από τα συνήθη επίπεδα ( Ιουλιος 2009:24373 Ιουλιος 2010:14790). Επιβεβαιώνεται δυστυχώς για έναν ακόμη μήνα ότι η αγορά αυτοκινήτου γνωρίζει πρωτοφανή κάμψη (σε κύκλο εργασιών πλέον του 60%), τη μεγαλύτερη από κάθε άλλο κλάδο.

Ειδικότερα, τον περασμένο Ιούνιο ταξινομήθηκαν μόλις 14.790 καινούρια οχήματα, όταν κατά μέσο όρο τους αντίστοιχους μήνες της περιόδου 2004-2009 ταξινομούνταν 27.237 νέα αυτοκίνητα, με συνέπεια την ευρεία κάμψη της αγοράς κατά -45,7%. Σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2009, οπότε και είχε ήδη διαπιστωθεί πτώση κατά -8,2% ως προς το 2008, οι ταξινομήσεις του περασμένου μήνα παρουσιάζουν μείωση κατά -39,3%, δίχως επίσης σε αυτή τη σύγκριση να μπορεί να αποτυπωθεί η μετατόπιση του αγοραστικού ενδιαφέροντος σε μικρότερα αυτοκίνητα.

Σημειώνεται ότι η πτώση της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου δεν αφορά μόνο τα μεγαλύτερα αυτοκίνητα, αλλά όλες ανεξαιρέτως τις κατηγορίες (μικρά, μεσαία κλπ.). Συνέπεια αυτής της πρωτοφανούς κάμψης είναι η συρρίκνωση σε ένα χώρο στον οποίο ευρύτερα δραστηριοποιούνται περισσότερες από 30.000 επιχειρήσεις και απασχολούνται σχεδόν 90.000 εργαζόμενοι ανά την επικράτεια. Από έρευνα απασχόλησης που διενεργήθηκε στα επίσημα σημεία πώλησης και συντήρησης σε όλη τη χώρα, σε σύγκριση με το Νοέμβριο του 2008, διαπιστώθηκε ότι ως τον περασμένο Μάρτιο η απασχόληση μειώθηκε κατά -9%.

Δεδομένου επίσης ότι η φορολογία επί των πωλήσεων των αυτοκινήτων είναι σημαντική, η πτώση της αγοράς αυτοκινήτου έχει οδηγήσει σε πολύ μεγάλη απώλεια εσόδων από Τέλος Ταξινόμησης και ΦΠΑ. Η υστέρηση αυτών των εσόδων υπολογίζεται για το 2010 ότι θα υπερβεί τα 300 εκατομμύρια ευρώ, ως προς τους -ήδη χαμηλούς- στόχους που είχαν τεθεί στο φετινό προϋπολογισμό.

Οσο αναφορα τις προβλεψεις για τον μήνα Ιούλιο η αγορα θα εμφανίσει δύο αντίρροπες τάσεις. Η πρώτη (αρνητική) συνδέεται με την αύξηση του ΦΠΑ και το γεγονός ότι κάποιοι πελάτες επέσπευσαν την αγορά του αυτοκινήτου τους από το μήνα Ιούλιο στο μήνα Ιούνιο για να αποφύγουν την έστω και μικρή επιβάρυνση του ΦΠΑ.
Σε οποιαδήποτε περίπτωση, όμως, δεν κρίνετε ότι η αύξηση των τιμών λόγω ΦΠΑ θα επιφέρει περαιτέρω μείωση της αγοράς από τα ήδη υφιστάμενα επίπεδα.
Η δεύτερη (θετική) τάση συνδέεται με την υψηλή εποχικότητα της αγοράς το μήνα Ιούλιο. Η σταδιακή μείωση των αρνητικών ειδήσεων που, δυστυχώς, δεν έχουν ακόμη επαλειφθεί, θα συμβάλλει ακόμη περισσότερο στο προοδευτικό ‘’ξεπάγωμα’’ της αγοράς.
Με αυτές τις δύο αντίρροπες τάσεις σε ισχύ, εκτιμάτε ότι η αγορά θα ανέλθει τον μήνα Ιούλιο στα 14.600 αυτοκίνητα, ελαφρώς αυξημένη δηλαδή σε σχέση με τον Ιούνιο.
Είναι αλήθεια ότι ακόμη και αυτή η αγορά του μηνός Ιουλίου των 14.600 αυτοκινήτων είναι κατά 50% μικρότερη από το μέσο ύψος της αγοράς Ιουλίου των προηγούμενων ετών (μέσος όρος Ιουλίου 2006-2009 = 28.963 αυτοκίνητα).
Εταιρια
Ιανουαριος - Ιουνιος
TOYOTA
12699
12,90%
VOLKS WAGEN
9249
9,40%
OPEL
8465
8,60%
FORD
7280
7,40%
FIAT
6519
6,60%
HYUNDAI
6105
6,20%
SKODA
4902
5,00%
SUZUKI
4760
4,80%
NISSAN
4678
4,70%
CITROEN
4369
4,40%
PEUGEOT
3502
3,60%
SEAT
2813
2,90%
RENAULT
2151
2,20%
CHEVROLET
2102
2,10%
AUDI
2078
2,10%
MERCEDES
2048
2,10%
BMW
1932
2,00%
HONDA
1840
1,90%
KIA MOTORS
1708
1,70%
DAIHATSU
1391
1,40%
MAZDA
1237
1,30%
SMART
1234
1,30%
MITSUBISHI
1225
1,20%
ALFA ROMEO
789
0,80%
VOLVO
604
0,60%
MINI
572
0,60%