ΛΟΝΔΙΝΟ Τι θα συνέβαινε αν μια βιβλικών διαστάσεων οικολογική καταστροφή, όπως αυτή που συνεχίζεται με την πετρελαιοκηλίδα της ΒΡ στον Κόλπο του Μεξικού, επαναλαμβανόταν στην κλειστή Μεσόγειο Θάλασσα; Ακόμη και τα πιο ζοφερά σενάρια ωχριούν μπροστά σε μια τέτοια προοπτική, που γίνεται σαφώς πιθανότερη μετά την αποκάλυψη ότι ο βρετανικός πετρελαϊκός κολοσσός ετοιμάζεται να προχωρήσει σε (εξαιρετικά επικίνδυνη για το περιβάλλον, όπως όλοι πλέον γνωρίζουν) υποθαλάσσια γεώτρηση και άντληση πετρελαίου από τα λιβυκά χωρικά ύδατα.
Το πιο ανησυχητικό μάλιστα είναι ότι ο πυθμένας πάνω από το συγκεκριμένο κοίτασμα που ευελπιστεί να εκμεταλλευτεί η εταιρεία βρίσκεται σε βάθος 1.700 μέτρων- δηλαδή 200 μέτρα βαθύτερα από το μοιραίο πηγάδι στον Κόλπο του Μεξικού, που ακόμη και σήμερα, τρεις μήνες μετά την καταστροφή της πλατφόρμας άντλησης Deepwater Ηorizon, μάταια προσπαθούν οι υπεύθυνοι της ΒΡ να «σφραγίσουν»: και όλα αυτά στα ανοιχτά των βορειοαφρικανικών ακτών, μερικές εκατοντάδες ναυτικά μίλια από τις νότιες ακτές της Κρήτης, της Πελοποννήσου αλλά και της Ιταλίας.
Οι εργασίες στο πρώτο από τα πέντε υποθαλάσσια πηγάδια που σκόπευε να ανοίξει η ΒΡ στον Κόλπο της Σύρτης «θα ξεκινήσουν μέσα στις ερχόμενες εβδομάδες», σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της εταιρείας Ντέιβιντ Νίκολας .
Η ολοκλήρωση κάθε πηγαδιού θα απαιτήσει «έξι ή και περισσότερους μήνες». Οταν πάντως ρωτήθηκε από δημοσιογράφο για το κατά πόσον η τραγική εμπειρία του Κόλπου του Μεξικού θα επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο η ΒΡ θα προχω ρήσει στην περαιτέρω άντληση πετρελαίου, απάντησε σιβυλλικά πως «αν υπάρξουν διδάγματα από την έρευνα γιατο τι συνέβη στην Deepwater Ηorizonπροφανώς θα τα εφαρμόσουμε και στις άλλες υποθαλάσσιες γεωτρήσεις μας σε όλο τον κόσμο»!
Το τι πήγε στραβά στον Κόλπο του Μεξικού είναι ήδη γνωστό, και ας μην το παραδέχεται ο βρετανικός κολοσσός: τόσο η ΒΡ όσο και η συνέταιρός της αμερικανική Τransocean παραβίασαν συστηματικά σειρά βασικών κανόνων ασφαλείας, αρνούμενες- για λόγους κόστους- τη διακοπή λειτουργίας της εξέδρας άντλησης, παρά το γεγονός ότι γνώριζαν πως το κρίσιμο υποσύστημα ΒΟΡ (Βlow-Οut Ρreventer), η «δικλίδα ασφαλείας» που είναι σχεδιασμένη να «σφραγίζει» το πηγάδι και να εμποδίζει τη διαρροή πετρελαίου σε περίπτωση βλάβης στο τρυπάνι, παρουσίαζε σοβαρά προβλήματα.
Τ ο γεγονός ότι η ΒΡ εξακολουθεί να μην παραδέχεται αυτή την ευθύνη της, παρά τις σχετικές μαρτυρίες εργαζομένων στην Deepwater Ηorizon, και να μην προτίθεται όπως όλα δείχνουν να βελτιώσει είτε τον εξοπλισμό είτε τους κανόνες ασφαλείας στα νέα πηγάδια στη Λιβύη, είναι προφανές πως εντείνει τις ανησυχίες. Τα χρήματα όμως είναι πολλά: η ΒΡ έχει ήδη από το 2007, και με τη μεσολάβηση τού τότε πρωθυπουργού Τόνι Μπλερ, υπογράψει συμφωνία ύψους 900 εκατ. δολαρίων (700 εκατ. ευρώ) με την Τρίπολη, προκειμένου να αποκτήσει τα δικαιώματα συνεκμετάλλευσης του συγκεκριμένου πολλά υποσχόμενου μεσογειακού αντλούμενου υγρού ορυκτού.
Οταν πριν από λίγες ημέρες ο νέος πρωθυπουργός της Βρετανίας Ντέιβιντ Κάμερον πραγματοποίησε την πρώτη επίσημη επίσκεψη στις ΗΠΑ αντιμετώπισε θύελλα διαμαρτυριών για τον μεσολαβητικό ρόλο που φέρεται να έπαιξε η ΒΡ στην απελευθέρωση του καρκινοπαθούς λίβυου τρομοκράτη Αμπντελμπασέτ αλ Μεγκράχι, του βομβιστή του Λόκερμπι, και γενικότερα για τις στενές σχέσεις της με το καθεστώς του Μουαμάρ Καντάφι , ενέργειες που έχουν προκαλέσει την μήνιν της αμερικανικής κυβέρνησης και της κοινής γνώμης.
epilektika
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου