Ομηροι της απεργιακής κινητοποίησης των ιδιοκτητών φορτηγών και βυτιοφόρων είναι από χθες οδηγοί και καταναλωτές. Ουρές χιλιομέτρων σχηματίζονταν έξω από τα πρατήρια υγρών καυσίμων, με τους οδηγούς να περιμένουν ακόμη και δύο ώρες μέχρι να μπορέσουν να γεμίσουν το ντεπόζιτο του αυτοκινήτου τους.
Την ίδια στιγμή, φάνηκαν οι πρώτες ελλείψεις σε βασικά καταναλωτικά προϊόντα, με τα νησιά να αντιμετωπίζουν τα σοβαρότερα προβλήματα, εν μέσω μάλιστα τουριστικής περιόδου. Τουλάχιστον το 50% από τα 1.300 πρατήρια της Αττικής είχαν ξεμείνει χθες το βράδυ από αμόλυβδη, ενώ όσοι διέθεταν ακόμη βενζίνη την πωλούσαν με «πλαφόν» τα 20 ευρώ. Πινακίδες με την ένδειξη: «αμόλυβδη τέλος» έχουν αναρτήσει τα 300 από 450 πρατήρια υγρών καυσίμων που λειτουργούν στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης. Εξω από τα πρατήρια που έχουν απομείνει ανοιχτά σχηματίζονται τεράστιες ουρές αυτοκινήτων και οι οδηγοί περιμένουν υπομονετικά στην ουρά για να γεμίσουν τα ρεζερβουάρ, ενώ το πρόβλημα είναι εντονότερο στις ανατολικές περιοχές του νομού, λόγω της αυξημένης κίνησης που παρατηρείται προς και από τα παραθαλάσσια θέρετρα της Χαλκιδικής. Τα περισσότερα από τα πρατήρια που εξακολουθούν να λειτουργούν βρίσκονται κατά μήκος της οδού Μοναστηρίου και στις δυτικές εισόδους της πόλης όπου η κίνηση είναι λιγότερο αυξημένη τους καλοκαιρινούς μήνες, σε σχέση με την Ανατολική Θεσσαλονίκη. Τα κρούσματα κερδοσκοπίας δεν έλειψαν, με τους οδηγούς να καταγγέλλουν πως πρατήριο στη Ραφήνα ανέβασε μέσα σε μία ημέρα την τιμή της αμόλυβδης κατά... 8 λεπτά, ενώ στο σύνολο της αγοράς η τιμή της απλής κινήθηκε πάνω από το 1,50 ευρώ και της σούπερ ακόμη και πάνω από τα 1,70 ευρώ.
Σήμερα και εφόσον δεν υπάρξει κάποια εκτόνωση της κατάστασης, υπολογίζεται πως χωρίς καύσιμα (όλων των τύπων) θα μείνει το 70%80% των πρατηρίων, ενώ ακόμη χειρότερη εκτιμάται ότι θα είναι η κατάσταση στη Βόρεια Ελλάδα.
Το απεργιακό μπλακ άουτ κινδυνεύει να επιδεινωθεί, καθώς οι βενζινοπώλες ετοιμάζονται να βάλουν λουκέτο στα πρατήρια καυσίμων τα επόμενα 24ωρα, αντιδρώντας στο επίμαχο νομοσχέδιο του υπ. Υποδομών- Μεταφορών (αυτό για το οποίο απεργούν και οι φορτηγατζήδες), επειδή καταργεί τις αποστάσεις ασφαλείας για την ίδρυ ση πρατηρίων από χώρους συνάθροισης άνω των 50 ατόμων, όπως σχολεία, νοσοκομεία, σούπερ μάρκετ, εμπορικά κέντρα κ.λπ.
Σύμφωνα με τους βενζινοπώλες, το νομοσχέδιο καταργεί την απόσταση των 200 μέτρων που ισχύει σήμερα, και αντί να υπάρξει συμμόρφωση με μελέτη του Πολυτεχνείου (του 2009) που μιλάει για τουλάχιστον 110 μέτρα, κατεβάζει το σχετικό όριο στα... 50 μέτρα. Το γεγονός αυτό αφενός δημιουργεί κινδύνους σε περίπτωση ανάφλεξης, αφετέρου εξυπηρετεί, κατά τους βενζινοπώλες πάντα, τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ που θέλουν να μονοπωλήσουν τον χώρο.
Για ανυπολόγιστες ζημιές, όπως απώλειες πελατών και αγορών, που θα προκαλέσουν στις μεταποιητικές επιχειρήσεις οι απεργιακές κινητοποιήσεις κάνει λόγο σε ανακοίνωσή του ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος, τονίζοντας ότι τα μέλη του πλήττονται σε μια δύσκολη περίοδο όπου ολοκληρώνουν τις εξαγωγές τους. Τέτοιου είδους πρακτικές είναι αντίθετες στο άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων και δημιουργούν αρνητικό προηγούμενο, καταλήγει ο ΣΒΕΕ.
Βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, μείωση του κόστους και πάντως όχι καταστροφή επαγγελματικών κλάδων θα φέρει η απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, Β. Κορκίδη. Προειδοποιεί πάντως πως «μια επικείμενη απεργία διαρκείας των ιδιοκτητών φορτηγών Δημόσιας Χρήσης θα δημιουργήσει χάος στην αγορά, έμφραγμα στο εμπόριο, black out στην ακτοπλοΐα και άμεσα προβλήματα στις νησιωτικές εποχικές αγορές, στον ανεφοδιασμό εμπορικών επιχειρήσεων, ξενοδοχείων, πλοίων, εργοστασίων, ενώ θα υπάρξουν σοβαρές ελλείψεις στην τροφοδοσία υγρών καυσίμων».
Τη δέσμευση του προέδρου του ΕΒΕΑ Κ. Μίχαλου ότι θα ζητήσει από την κυβέρνηση και την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών στο υπό κατάρτιση σχέδιο νόμου να περιληφθούν ορισμένα από τα αιτήματά τους και ειδικότερα αυτό που αφορά τη μη απαξίωση των περιουσιακών τους στοιχείων απέσπασαν εκπρόσωποι των ιδιοκτητών φορτηγών Δ.Χ. κατά τη διάρκεια συνάντησης που πραγματοποιήθηκε χθες. Το Επιμελητήριο θα προτείνει να υπάρξει μια εύλογη χρονική περίοδος με τη μέθοδο του φορολογικού συμψηφισμού με στόχο την απόσβεση του κόστους αδείας που έχει καταβληθεί στο κράτος.
ΑΠΟΦΑΣΙΣΜΕΝΗ να υλοποιήσει την απόφαση για απελευθέρωση των μεταφορών είναι η κυβέρνηση, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές που μάλιστα δεν απέκλειαν το ενδεχόμενο να σκληρύνει τη στάση της, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι η τρόικα πιέζει για άμεση εφαρμογή της σε περίπτωση που συνεχιστεί η απεργία των βυτιοφορέων.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και δη ο γενικός γραμματέας που χειρίζεται την κατάσταση με την απεργία που ξεκίνησαν οι βυτιοφορείς, επεχείρησαν χθες σε αλλεπάλληλες συσκέψεις να καταστήσουν σαφές στους απεργούς ότι οφείλουν να προσέλθουν στον διάλογο προκειμένου να μην αναγκάσουν την κυβέρνηση να προβεί στη λήψη μέτρων που δεν επιθυμεί. Πάντως, στελέχη του υπουργείου τόνιζαν πως «θα ήταν ολέθριο λάθος να κηρυχθεί επιστράτευση μία μόλις ημέρα μετά την απεργία» συμπληρώνοντας όμως ότι «αυτή η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί για μεγάλο διάστημα», διότι αλλιώς η κυβέρνηση θα εφαρμόσει τις συστάσεις της τρόικας για άμεση απελευθέρωση.
>shirley
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου