8/9/10

Μεγάλη έκρηξη ανατιμήσεων σε σειρά προϊόντων

Στα ίδια υψηλά επίπεδα με τον Ιούλιο, στο 5,5%, παρέμεινε ο πληθωρισμός τον μήνα Αύγουστο, καθώς οι εκπτώσεις που διήρκεσαν όλο τον περασμένο μήνα δεν στάθηκαν ικανές να αντισταθμίσουν τις ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα και υπηρεσίες που έχουν επιφέρει οι αλλεπάλληλες αυξήσεις των συντελεστών του ΦΠΑ και των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης. Εάν μάλιστα γίνει πράξη το σενάριο που επεξεργάζεται το υπουργείο Οικονομικών περί εξίσωσης του ΕΦΚ του πετρελαίου θέρμανσης με τον υψηλότερο ΕΦΚ του πετρελαίου κίνησης, τότε αναμένεται περαιτέρω άνοδος του πληθωρισμού αντί αποκλιμάκωσης. Η διατήρηση, βεβαίως, του πληθωρισμού σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα ειδικά για μια χώρα που βρίσκεται σε ύφεση σχετίζεται, πέραν της συμβολής των έμμεσων φόρων, με...
το έλλειμμα ανταγωνισμού που χαρακτηρίζει πολλούς κλάδους της αγοράς. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), τον Αύγουστο του 2010 καταγράφονται σε σχέση με τον Αύγουστο του 2009 πολύ μεγάλες αυξήσεις, κατά 39,6%, στις τιμές του πετρελαίου θέρμανσης κατά 39,6%, κατά 32,9% στη βενζίνη, κατά 28,7% στα τέλη κυκλοφορίας–διόδια, κατά 19,8% στα προϊόντα καπνού–τσιγάρα και κατά 17% στα αλκοολούχα ποτά. Εκτός όμως από τις παραπάνω αυξήσεις, που εν πολλοίς (με εξαίρεση τα τέλη κυκλοφορίας και τα διόδια) οφείλονται στις αυξήσεις των ΕΦΚ και του ΦΠΑ, μεγάλες ανατιμήσεις παρατηρούνται και σε σειρά άλλων προϊόντων: κατά 16% στα νωπά λαχανικά, κατά 12,2% στα ρολόγια–κοσμήματα και κατά 10,3% στα αυτοκίνητα (πρόκειται για κατηγορίες στις οποίες επιβλήθηκε φόρος πολυτελείας), κατά 8,3% στις υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας, κατά 8,2% στα ασφάλιστρα μεταφορών, κατά 7,3% στις υπηρεσίες μεταφορών, κατά 7,2% στον ηλεκτρισμό, κατα 6,9% στη νοσοκομειακή περίθαλψη. Συγκεκριμένα, η αύξηση αυτή του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή προήλθε από τις ακόλουθες αυξήσεις των δεικτών: α) Κατά 2,2% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών στα είδη: λαχανικά νωπά, κρέατα γενικά, ψάρια νωπά, γάλα νωπό παστεριωμένο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στο γιαούρτι και το ελαιόλαδο. β) Κατά 19,3% της ομάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός». γ) Κατά 0,6% της ομάδας «Ενδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης. δ) Κατά 8,1% της ομάδας «Στέγαση», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως του πετρελαίου θέρμανσης, του ηλεκτρισμού, των ενοικίων κατοικιών και των ειδών και υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης κατοικίας. ε) Κατά 0,9% της ομάδας «Διαρκή αγαθά - Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες». στ) Κατά 1,2% της ομάδας «Υγεία» λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως των ιατρικών, οδοντιατρικών υπηρεσιών και της νοσοκομειακής περίθαλψης. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των φαρμάκων. ζ) Κατά 16,6% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη: αυτοκίνητα, τέλη κυκλοφορίας–διόδια, καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη) και υπηρεσίες μεταφορών. η) Κατά 4,2% της ομάδας «Επικοινωνίες», λόγω αύξησης των τιμών της κινητής τηλεφωνίας. θ) Κατά 0,9% της ομάδας «Αναψυχή - Πολιτιστικές δραστηριότητες». ι) Κατά 3% της ομάδας «Εκπαίδευση». ια) Κατά 3,4% της ομάδας «Ξενοδοχεία - καφέ - εστιατόρια», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ειδών: φαγητό εκτός οικίας, αναψυκτικά, γλυκά, καφές, ποτά (σερβιριζόμενα), και ιβ) Κατά 4% της ομάδας «Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ασφαλίστρων αυτοκινήτων και δικύκλων, των ειδών ατομικής φροντίδας και των κοσμημάτων–ρολογιών. Με βάση τα στοιχεία για τον πληθωρισμό του Ιουλίου, η Ελλάδα κατέχει δυστυχώς πολλές πρωτιές μεταξύ των κρατών–μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης σε ό,τι αφορά τα ποσοστά των αυξήσεων σε προϊόντα και υπηρεσίες. Σύμφωνα με το Ελληνικό Κέντρο Καταναλωτών (ΕΛΚΕΚΑ) έχει τον υψηλότερο πληθωρισμό (5,5%) με μέσο κοινοτικό όρο 1,7%. Επίσης στην Ελλάδα καταγράφεται η μεγαλύτερη αύξηση σε ετήσια βάση στην τιμή του κρέατος (1,9% έναντι μηδενικής στην Ε.Ε.), στα καύσιμα (39,6% έναντι 25,6% στην Ε.Ε.), στις σιδηροδρομικές μεταφορές (36,6% έναντι 3,5% στην Ε.Ε.), στις οδικές μεταφορές επιβατών (17,2% έναντι 2,2% στην Ε.Ε.), σε καφετέριες και ξενοδοχεία (3,6% έναντι 1,4% στην Ε.Ε.), στις ασφαλίσεις μεταφορών (11,3% έναντι 5,4% στην Ε.Ε.), στις υπηρεσίες μεταφορών (αύξηση 10,2% έναντι 2,6% στην Ε.Ε.), στις επικοινωνίες (3,7% έναντι μείωσης -0,8% στην Ε.Ε.), στις ταχυδρομικές υπηρεσίες (6,4% έναντι 1,4% στην Ε.Ε.).
kathimerini.gr
epilektika