Περίπου 760 ευρώ επιπλέον (για 1.000 λίτρα) θα κοστίσει στο μέσο ελληνικό νοικοκυριό η αγοράπετρελαίου θέρμανσης για να καλύψει τις ανάγκες του φέτος τον χειμώνα, εφόσον η κυβέρνηση προχωρήσει στην εξίσωση των φόρων του πετρελαίου θέρμανσης με το πετρέλαιο κίνησης.
Χθες, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος άφησε ανοικτό ένα τέτοιο ενδεχόμενο, λέγοντας ότι η κυβέρνηση μελετά όλα τα εναλλακτικά σενάρια προκειμένου να αποφύγει τη μετάταξη στον υψηλότερο συντελεστή του ΦΠΑ εκατοντάδων προϊόντων πρώτης ανάγκης- κάτι όμως για το οποίο υπάρχει κυβερνητική δέσμευση που περιλαμβάνεται στο Μνημόνιο. Σχετική αναφορά έκανε και ο υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου - ανέφερε ότι η εξίσωση του φόρου στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης είναι ανάμεσα στα σενάρια που εξετάζει η κυβέρνηση. Εντονη ήταν η αντίδραση του γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑΣΟΚ κ. Χρ. Παπουτσή, ο οποίος κάλεσε το υπουργείο Οικονομικών να εγκαταλείψει τέτοιες σκέψεις. Τα δεδομένα πάντως είναι «καυτά», αν συγκρίνει κάποιος τις περυσινές τιμές αγοράς πετρελαίου με τις τωρινές τιμές του ντίζελ κίνησης, καθώς η διαφορά είναι της τάξεως του 140%. Με τις σημερινές τιμές, από τα 52-53 λεπτά το λίτρο που έκανε πέρυσι στην αρχή της περιόδου το πετρέλαιο θέρμανσης, θα έφτανε να πωλείται προς 1,29 ευρώ/ λίτρο. Αρα μια οικογένεια που καίει για τις ανάγκες της, για παράδειγμα, 1.000 λίτρα τον χειμώνα, θα χρειαστεί φέτος να πληρώσει 1.290 ευρώ έναντι 530 ευρώ πέρυσι. Η διαφορά είναι 760 ευρώ, σχεδόν το μηνιάτικο ενός χαμηλόμισθου.
Το μέτρο- εφόσον υιοθετηθεί- θα συνοδευτεί από ειδική ρύθμιση με την οποία τα χαμηλά εισοδήματα θα εξαιρούνται από τον υψηλό φόρο ή θα χορηγηθεί επίδομα θέρμανσης ώστε να μην υποστούν τις επιβαρύνσεις που θα προκύψουν. Το σενάριο είναι να επιστρέφεται η διαφορά σε όσους δηλώνουν εισόδημα από ένα όριο και κάτω, ωστόσο αυτό θα πρέπει να συμβαίνει πριν από την πληρωμή του ποσού, αφού σε διαφορετική περίπτωση η επιβάρυνση παραμένει. Το υπουργείο Οικονομικών δεν δίνει περαιτέρω λεπτομέρειες, ενώ ερωτηθείς για το θέμα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιώργος Πεταλωτής απάντησε ότι η κυβέρνηση εξετάζει όλα τα εναλλακτικά σενάρια ώστε να προστατεύεται το εισόδημα του πολίτη.
Από χθες η πρόθεση εξίσωσης των φόρων στο πετρέλαιο προκαλεί θύελλα αντιδράσεων στην αγορά, με τους εκπροσώπους των υγρών καυσίμων να κατηγορούν την κυβέρνηση ότι μετακυλίει στις πλάτες των καταναλωτών τη δική της αδυναμία να αντιμετωπίσει το λαθρεμπόριο. Και προειδοποιούν ότι μια τέτοια κίνηση θα μειώσει σημαντικά τις πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης, το δε κράτος αντί να εισπράξει φόρους θα χάσει έσοδα. Ακόμη πιο έντονες είναι οι αντιδράσεις στη Βόρεια Ελλάδα όπου ο χειμώνας διαρκεί 5-6 μήνες, με τους παράγοντες της αγοράς να καλούν την κυβέρνηση αν θέλει να πατάξει το λαθρεμπόριο να ενεργοποιήσει τους μηχανισμούς που ούτως ή άλλως διαθέτει γι΄ αυτόν τον σκοπό.
Η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδας θεωρεί απαράδεκτη μια τέτοια κίνηση, κάνει λόγο για καθίζηση που θα υποστεί η αγορά και επιμένει στη θέση να προμηθεύονται οι βενζινοπώλες το πετρέλαιο με μειωμένο ειδικό φόρο (21 ευρώ/ τόνο) και να το πωλούν επίσης με μειωμένο ΕΦΚ, εισπράττοντας εν συνεχεία τη διαφορά, όπως γινόταν μέχρι πέρυσι. «Το μέτρο είναι αντικοινωνικό και θα θίξει ομάδες με χαμηλά εισοδήματα. Αφενός θα επιτευχθεί η επιδίωξη εδώ και χρόνια όλων των κυβερνήσεων να περιορίσουν τη μάστιγα του λαθρεμπορίου, αλλά παράλληλα υποδηλώνει την αδυναμία της κυβέρνησης να ελέγξει την παράνομη διακίνηση καυσίμων», δήλωσε το μέλος του Δ.Σ. της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας Δημήτρης Μακρυβέλιος.
Εν τω μεταξύ, οι πρατηριούχοι έχουν εδώ και καιρό απειλήσει με διακοπή της διάθεσης πετρελαίου θέρμανσης τον χειμώνα ζητώντας αλλαγές στο σύστημα «Ηφαιστος», μέσω του οποίου επιστρέφεται στους επαγγελματίες η διαφορά του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης που προπληρώνουν. Το συγκεκριμένο σύστημα, όπως εκτιμά ο κ. Μακρυβέλιος, έχει αποτύχει διότι δεν επετεύχθησαν οι αρχικοί στόχοι του. Ο πρώτος ήταν ο έλεγχος της παράνομης διακίνησης καυσίμων και ο δεύτερος να επιδοτούνται άνθρωποι με χαμηλά εισοδήματα. «Η λειτουργία του ΄΄Ηφαίστου” ούτε τον πρώτο στόχο της παράνομης διακίνησης καυσίμων πέτυχε, αλλά παράλληλα επιδοτούσε τους πάντες με χαμηλό ειδικό φόρο, όχι μόνο τους χαμηλοεισοδηματίες αλλά και εκείνους που είχαν μεγάλα ακίνητα και εισοδήματα», λέει ο πρώην πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών.
tanea.gr
epilektika
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου