6/10/10

«Ζωντανέψτε» το site σας: είναι εύκολο - και αποδίδει!

Μπορεί ορισμένα τμήματα του παγκόσμιου ιστού να είναι τελειωμένες, αμετάβλητες δημιουργίες (όπως, π.χ., ένα βιβλίο που γράφεται, ολοκληρώνεται, τυπώνεται, εκδίδεται και… τέρμα), αλλά πολλά άλλα -τα περισσότερα, δηλαδή- (οφείλουν να) αλλάζουν διαρκώς. Ανάμεσα στα τελευταία συμπεριλαμβάνονται σίγουρα και τα εταιρικά sites.

Πώς θα κάνετε πιο ζωντανό το site της επιχείρησής σας; Πώς θα το «εντάξετε» στο living web, τον «ζωντανό ιστό» του internet, το κομμάτι εκείνο του διαδικτύου, όπου χρήστες (δυνητικοί πελάτες σας) απ' όλο τον κόσμο μπαίνουν όχι μόνο για να καταναλώσουν προϊόντα και υπηρεσίες, αλλά και για να διαβάσουν νέα στοιχεία, καινούργιες εντυπώσεις, ζωντανές περιγραφές και οτιδήποτε άλλο πιστεύετε εσείς πως θα προωθήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη δουλειά σας; Να μερικά σημεία-κλειδιά:

1) Να έχετε τουλάχιστον έναν λόγο που γράφετε

Να ξέρετε γιατί γράφετε - αν δε σας ενδιαφέρει ή δε σας συγκινεί καθόλου το γράψιμο, απλά μην ξεκινήσετε κάτι τέτοιο. Αν το site σας αναφέρεται σε ένα ή περισσότερα προϊόντα, σε ένα επικείμενο πρότζεκτ ή σε ολόκληρη την επιχείρηση, ψάξτε να βρείτε ένα τρόπο γραφής, ώστε στα κείμενά σας να αντικατοπτρίζεται ο ενθουσιασμός, το πάθος και το μεράκι που (οφείλετε να) έχετε για τη δουλειά σας. Μη διηγείστε στον αναγνώστη-πελάτη σας τι συμβαίνει, πείτε του γιατί έχει σημασία γι' αυτόν. Και μην περιορίζεστε στη γνώμη σας για τα γεγονότα, προσπαθήστε να εξηγήσετε γιατί αυτά είναι σημαντικά για τον πελάτη σας.

Αν συνειδητοποιήσετε πως δεν είστε σε θέση να αναλύσετε με εύληπτο και κατανοητό τρόπο γιατί το δικό σας προϊόν είναι καλύτερο από αυτό του ανταγωνιστή, απλά βρείτε έναν καλύτερο κειμενογράφο. Γράψτε ειλικρινά. Μην κρύβετε στοιχεία και μην τελειώνετε απότομα ένα κείμενο. Προσπαθήστε να βρείτε τη δύναμη ώστε η δουλειά σας να είναι τίμια - ποτέ μην τολμήσετε να δημοσιοποιήσετε μια δήλωση (τεχνικού, εμπορικού ή άλλου χαρακτήρα), η οποία να μην είναι 100% ακριβής. Αν και είναι καλό να γράφετε με πάθος για τα πράγματα, θυμηθείτε ότι πολλοί γράφουν με πάθος για πολλά. Μην περιμένετε οι πελάτες σας να προτιμήσουν μεμιάς το δικό σας site.

Σίγουρα θα χρειαστεί να βρείτε αυτό το κάτι διαφορετικό, που θα τους κάνει να προτιμήσουν εσάς από άλλους. Για να είστε τίμιοι με τον κόσμο, πρέπει να είστε τίμιοι με τη μητέρα σας: αν, με όσα γράφετε στο site σας, δεν μπορείτε να αντιμετωπίσετε κατάματα την ίδια σας τη μητέρα σας, ίσως δεν είστε έτοιμοι να γράψετε για τον υπόλοιπο κόσμο!

2) Μη γράφετε συνέχεια, αλλά γράφετε συχνά

Αν αποφασίσετε να γράφετε στο site σας, πρέπει να το κάνετε με συνέπεια. Δεν χρειάζεστε να γράφετε συνεχώς και δεν χρειάζεται να γράφετε μακροσκελή κείμενα, αλλά πρέπει να γράφετε συχνά. Σκεφτείτε πως αν δεν έχετε γράψει κάτι νέο για μερικές ημέρες, είστε «άπιστοι» προς το κοινό, τους αναγνώστες που έρχονται να επισκεφτούν το site σας για να διαβάσουν ό,τι νεώτερο υπάρχει σ' αυτό. Αν, πάλι, γνωρίζετε πως δε θα μπορέσετε να γράψετε για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (και ο λόγος για την απουσία σας αυτή είναι αρκετά ενδιαφέρων) εξηγείστε online γιατί πρόκειται να απουσιάσετε. Αλλά αποφύγετε, όσο μπορείτε, τις ξαφνικές, αινιγματικές δηλώσεις: «Δε μπορώ να γράψω το επόμενο διάστημα». Επίσης, μην υποθέτετε ότι θα βρείτε κάτι για να πείτε κάθε πρωί: η ημέρα θα περάσει κι εσείς ίσως ψάχνετε ακόμη για ένα καλό θέμα! Χρησιμοποιείστε ένα σημειωματάριο ή ένα PDA για να κρατάτε σημειώσεις για τα θέματα, στα οποία επιθυμείτε να αναφερθείτε στο μέλλον, όταν βρίσκεστε καθ' οδόν, π.χ. σε επαγγελματικό ταξίδι!

3) Γράφετε «σφιχτά», παραλείψτε τα περιττά

Παραλείψτε τις περιττές λέξεις. Επιλέξτε τα χρώματα και τα οπτικά στοιχεία που υποστηρίζουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας. Μη σπεύδετε να αντικαταστήσετε ένα -αποδεδειγμένο στην πράξη- καλοσχεδιασμένο site. Διαβάστε ξανά και ξανά τα κείμενά σας προτού τα δημοσιοποιήσετε. Αναθεωρήστε τα σε κάποια σημεία, αν κάτι τέτοιο επιβάλλεται. Μη διστάσετε να κόψετε τμήματα βαρετά ή και άχρηστα. Μπορείτε να επιλέξετε μια καλύτερη λέξη, έναν όρο που να είναι σαφέστερος, πλουσιότερος και ακριβέστερος; Κάντε το, δίχως δισταγμό. Παραλείψτε τις περιττές λέξεις. Γιατί να κουράζετε τους επισκέπτες του site σας;

4) Κάνετε καλούς φίλους

Διαβάστε προσεκτικά ό,τι γράφεται στο internet. Διαλέξτε αυτά που ταιριάζουν στην επιχείρησή σας και ζητήστε την άδεια από το συγγραφέα τους για να τα χρησιμοποιήσετε και στο δικό σας site ή (και) για να τοποθετήσετε ένα link, που θα παραπέμπει κατευθείαν σε αυτά. Οι πελάτες και οι προμηθευτές σας είναι προφανείς φίλοι, αλλά και αυτοί και οι αναγνώστες σας θα καταλάβουν ότι η φιλία σας δεν είναι ανιδιοτελής, αν πραγματικά δεν είστε ειλικρινείς. Από την άλλη, οι πιο «απίθανοι» φίλοι, συμπεριλαμβανομένων των ανταγωνιστών σας, μπορούν να αποδείξουν και να πείσουν πολύ καλύτερα για το ήθος και την εντιμότητά σας: αν σας επαινούν οι ανταγωνιστές σας, χρειάζεστε καλύτερες συστάσεις;

5) Βρείτε… καλούς εχθρούς

Οι αναγνώστες αγαπούν τη διαμάχη και πάντοτε μαθαίνουν κάτι από τη συζήτηση. Η διαφωνία, όπως και να το κάνουμε, είναι πάντοτε συναρπαστική. Ο καθένας αγαπά μια «διαλεκτική πάλη» και μην ξεχνάτε πως η δραματική σύγκρουση είναι ένα ιδιαίτερα ισχυρό εργαλείο για τα αφηρημένα, αλλά και τα πιο συγκεκριμένα τεχνικά ζητήματα, είτε στην τεχνολογία εξοπλισμού και λογισμικού είτε στον επιχειρησιακό προγραμματισμό. Επιλέξτε τον αντίπαλό σας με την προσοχή. Αν επιλέγετε έναν ανταγωνιστή που είναι πολύ λιγότερο ισχυρός από σας, οι αναγνώστες μπορούν να το αντιληφθούν. Αν ο ανταγωνιστής σας είναι επιχειρησιακός ανταγωνιστής, προσοχή μη φανείτε αδίστακτοι. Ο καλύτερος εχθρός, στην πραγματικότητα, είναι συχνά φίλος - ένας χρήστης που αναφέρεται συχνά σε σας με αρνητικό τρόπο δεν είναι και σίγουρο πως -τελικά- θα σας βλάψει. Μια χούφτα των ατόμων ζει φαινομενικά για τη διαμάχη και αναζητά συνεχώς τρόπους για να δημιουργήσει περισσότερο ντόρο.

6) Αφήστε την ιστορία να ξεδιπλωθεί

Το living web (ο «ζωντανός» ιστός, θα λέγαμε στα Ελληνικά) «απλώνεται» σιγά-σιγά στο πέρασμα του χρόνου. Τα επιχειρήματα και οι ανταγωνισμοί σας, οι ιδέες σας και τα πάθη σας: όλο αυτά αυξάνονται και μετατοπίζονται εγκαίρως, και αυτές οι αλλαγές γίνονται το «δραματικό τόξο» του ιστοχώρου σας. Κατανοήστε την τέχνη του αφηγητή και χρησιμοποιήστε την τεχνική του αφηγήματος για να διαμορφωθεί και να βγει στην επιφάνεια αυτό που θέλετε να εκφράσετε. Η έκπληξη, μια απροσδόκητη λάμψη του χιούμορ ή μια ξαφνική αλλαγή της κατεύθυνσης του γραπτού σας, αναζωογονούν και ευχαριστούν τον αναγνώστη. Αν και δεν θέλετε συνήθως να διαφημίσετε τις κακές ειδήσεις, οι αναγνώστες σας ξέρουν ότι κάθε επιχείρηση αντιμετωπίζει προκλήσεις, εμπόδια και δυσκολίες. Μη διστάσετε να αναφερθείτε (και) σε αυτά. Αναμείξτε τα θέματα και βρείτε τους τρόπους να ποικίλει ο ρυθμός και ο τόνος σας.

7) Μιλήστε έντονα, «φωνάξτε» δυνατά

Αν νιώθετε σίγουρος, αν γνωρίζετε στοιχεία και γεγονότα, αν έχετε προετοιμαστεί κατάλληλα, έχετε το δικαίωμα στην άποψή σας. Αν θεωρείτε πως είστε σωστοί, γράψτε το. Εξηγήστε το γιατί. Δεν πειράζει αν μόλις πρόσφατα ξεκινήσατε την επιχειρηματική σας περιπέτεια και είστε (ή αισθάνεστε) νέοι και άγνωστοι. Οι άνθρωποι σφάλλουν, αλλά η ειλικρίνεια εκτιμάται - όπως στη ζωή έτσι και στις επιχειρήσεις!

8) Να είστε προσεκτικά προκλητικοί

Είστε άνθρωποι - το ίδιο και οι αναγνώστες σας. Αν το γράψιμό σας είναι προσωπικό (και τίμιο) αν γράφετε πράγματα που μπορεί να στενοχωρήσουν κάποιους, άλλους να τους κάνουν να θυμώσουν και άλλους να τους συγκινήσουν, τολμήστε το! Με προσοχή, ευγένεια και τακτ. Αλλά και με θάρρος, παρρησία και τόλμη.

9) Αξιοποιήστε το αρχείο σας

Χρησιμοποιήστε το υλικό που κρατάτε στο αρχείο σας. Οδηγείστε και τους αναγνώστες σας στο να «κρατούν» αρχείο. Παρέχετε πάντοτε μια μόνιμη θέση (ένα «permalink»), όπου κάθε δεδομένο μπορεί να βρεθεί και να ανακτηθεί στο μέλλον. Πολλά δημοφιλή εργαλεία, που κυκλοφορούν στην αγορά, χτίζουν αυτόματα χρονολογικά αρχεία. Αλλά μην ξεχάσετε να προσθέσετε θεματικά ευρετήρια με λέξεις-κλειδιά. Θυμηθείτε ότι οι παλιές σελίδες σας θα διαβαστούν συχνά από επισκέπτες του site σας, που προέρχονται από τις μηχανές αναζήτησης και εισάγετε σε κάθε σελίδα τα κατάλληλα στοιχεία. Τέλος, βεβαιωθείτε πως κάθε σελίδα περιλαμβάνει τα βασικά: ποιοι είστε, τι θέλετε, πού δραστηριοποιείστε, τι πουλάτε κ.λπ., καθώς και όλα τα στοιχεία επικοινωνίας σας.

10) Μην... ανησυχείτε υπορβολικά, χαλαρώστε!

Μην ανησυχήστε πάρα πολύ για την ακρίβεια: οι περισσότεροι αναγνώστες θα αγνοήσουν, και σχεδόν όλοι θα συγχωρήσουν, τυχόν λάθη στη στίξη και την ορθογραφία - εντάξει, όχι τα πολύ σοβαρά…. Γράψτε με σαφήνεια και απλότητα: αυτό προηγείται στην αντίληψη του επισκέπτη ενός εταιρικού site - και όχι μόνο…

naftemporiki.gr

johnnylzep